Politiske bloggere uten innflytelse

Politiske bloggere har liten innvirkning på det politiske landskapet i Danmark. Bloggerne bidrar med lite opplysninger som journalistene ikke allerede kjenner, viser ny undersøkelse.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Politiske blogger trenger sjelden i gjennom til avissidene og offentligheten. (Foto: Colourbox)

Fakta

Politiske blogger nevnt i andre medier 2009–2011

Jarl Cordua 76
Niels Krause-Kjær 52
Michael Jeppesen 41
Mads Kastrup 12
Kristian Madsen 10
Bent Winther 5
Troels Mylenberg 1
I alt 197

Fakta

71 politiske journalisters forhold til politiske blogger

75 prosent leser politiske blogger hver uke

5 prosent betrakter det som svært viktig

35 prosent mener det er viktig

85 prosent mener at det er svært viktig å følge med i landsomfattende dagsaviser

Politiske blogger har stor innflytelse i den amerikanske politiske debatten, men det gjelder ikke i Danmark. Det kommer Mathias Holm Pedersen fram til i studentoppgaven «Politiske blogs på dagsordnen», som er levert inn ved kommunikasjonslinjen ved Roskilde Universitetscenter i Danmark.

Han tar utgangspunkt i bloggenes plassering i den tradisjonelle journalistiske næringskjeden. En historie når bare ut til den brede offentligheten gjennom de store avisene.

Bare viktige gjennom andre medier

– Politiske blogger har svært liten innflytelse. Den politiske bloggeren med den kanskje største innflytelsen er Jarl Cordua. På en god dag har han 2000 lesere, noe som er småtterier sammenlignet med Ekstrabladet.dk, sier Pedersen.

– Jarl Cordua kan ikke endre den politiske debatten på egen hånd. Politiske blogger har bare innflytelse når journalister i tradisjonelle medier går videre med historiene, fortsetter han.

I USA har bloggermedier som Daily Kos og Huffington Post både innflytelse og mange lesere.

I Danmark er det ingen som kan leve av å blogge. Jarl Cordua er den eneste betydningsfulle politiske bloggeren som opererer uavhengig av de tradisjonelle mediene. Bloggeren Niels Krause-Kjærs er å finne på Berlingske, og Kristian Madsens er blitt en del av Politiken.

Har som regel samme kunnskap

Mathias Holm Pedersen har intervjuet de tre nevnte bloggerne og seks Christiansborg-journalister. Dessuten har han sendt spørreskjemaer til 71 politiske journalister.

I perioden 2009–2011 ble syv av de mest fremtredende danske politiske bloggene nevnt 197 ganger i de tradisjonelle mediene. Til sammenligning ble kommentatoren Hans Engell sitert 961 ganger.

– Det er sjelden opplysninger fra blogger når videre til de tradisjonelle mediene. Journalistene har som regel de opplysningene som kommer fram i bloggene, sier Pedersen.

Andre undersøkelser viser at forholdet mellom politikere og journalister er svært tett. Derfor er det vanskelig for bloggere å ligge foran journalistene.

Bare få avsløringer

Et unntak er journalist Michael Jeppesens avsløring av at daværende Venstre-medarbeider Ditte Okman baktalte en kioskansatt i Folketinget.

Blant andre eksempler er Jarl Corduas videreformidling av rykter om at Danmarks Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn ved et møte med Finansrådet sa at han var for å heve boligskattene, noe som var stikk imot partiet hans Socialistisk Folkepartis sin offisielle politikk.

– Journalistene på Berlingske kjente ryktene, men ville ikke omtale rykter de ikke kunne dokumentere. Cordua er ikke imidlertid ikke underlagt journalistikkens krav. Ti dager senere nådde historien forsiden på Berlingske fordi journalistene fikk den bekreftet av kilder som var til stede ved møtet. De var imidlertid omtenksomme nok til å nevne Cordua, sier Pedersen.

Han tror imidlertid ikke bloggen får større innflytelse i fremtiden: – Danmark er et for lite språkområde. De få som kommer seg fram raskt, blir snappet av opp de tradisjonelle mediene, sier han.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS