Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det nye systemet erstatter basestasjoner langs jernbanelinja med satellittnavigasjon og datakontakt med kontrollsentralen via vanlig mobiloppkobling.
I april i år ble systemet prøvet ut i et passasjertog på Sardinia. Seinere i år skal nye forsøk på Sardinia og i Australia munne ut i permanente anlegg her og på regionale linjer i resten av Europa, ifølge en nyhetsmelding fra den europeiske romfartsorganisasjonen ESA.
Dette såkalte 3InSat-systemet skal ikke erstatte eksisterende trafikksystemer. De er snarere beregnet på å komplettere dem på mindre toglinjer, der bakkebaserte systemer blir forholdsvis mer kostbare i forhold til trafikkmengden.
Digital togstyring
Slike bakkebaserte systemer finnes for eksempel i det nye European Rail Traffic Management System, ERTMS. Det brukes mange steder i Europa, og skal også innføres i Norge.
ERTMS er i seg selv en stor forenkling av dagens teknologi, for eksempel i Norge. Ledninger langs skinnegangen og signallys skal erstattes av trådløs kommunikasjon med togene.
Informasjon sendes fra signalsystemene over et eget mobilnett til togene, kalt GSM-R.
Lokomotivførerne får også oppdatert informasjon via sendere og mottakere i skinnelegemet, kalt baliser.
Enda enklere med satellitt
Med det nye satellittassisterte systemet 3InSat blir de fysiske balisene i skinnegangen erstattet av virtuelle rapporteringspunkter langs toglinja.
Satellittnavigasjon på toget varsler når et slikt rapporteringspunkt passeres, og informasjonen overføres digitalt til signalanlegget.
Slik 3InSat prøves ut idag, brukes ikke det spesielle mobilnettet GSM-R til å overføre data. Isteden brukes det vanlige mobilnettet med dataoverføring med de nye 3G og 4G-standardene.
Foreløpig ikke i Norge
- 3InSat er ennå ikke beskrevet som en standard for ERTMS, og vi vil derfor foreløpig ikke innføres som et delsystem til ERTMS i Norge, sier Kjell Holter, teknisk rådgiver i Jernbaneverket, til forskning.no.
Annonse
- Vi er en liten jernbanenasjon og må forholde oss til standarder som større jernbaneforvaltninger velger, fortsetter han.
Han opplyser imidlertid at den varianten av det nye ERTMS-systemet som Norge skal innføre, også gir mulighet for å innføre 3InSat senere.