Hollywood kikker inn i PC-en din!

Kampen mot piratkopiering blir stadig intensivert. Nå har et amerikansk selskap funnet ut hvordan de kan bake inn informasjon om kjøperen i produktene - og dermed ha noen å saksøke når piratkopiene velter inn på markedet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Salget av musikk og film på CD og DVD har holdt seg noenlunde stabilt, mens økningen i platesalget skyldes kjøp av blanke CD-er. Figuren viser salg i millioner over hele verden."

Musikk- og filmselskapene har sett seg lei på piratkopiering av deres innhold, og med utleie og salg av musikk og film over Internett rundt hjørnet, føler de enda sterkere behov for å hindre slik virksomhet. Ikke minst fordi økningen av CD- og DVD-plater verden over ene og alene skyldes økt salg av blanke innspillingsplater.

Det amerikanske selskapet Macrovision har utviklet et sikkerhetssystem som visstnok skal løse de praktiske problemene, men samtidig tråkker løsningene godt inn i de juridiske gråsonene.

Macrosafe har de kalt nyvinningen, og skal vi tro selskapet bak, skal man ikke føle seg trygg - verken digitalt eller analogt.

Digital sikkerhet

Det første nivået med sikkerhet går ut på å bake inn informasjon om kjøperen i film- eller musikkfilene de laster ned fra Internett. Rent teknisk gjøres dette ved at innholdet på platen er lagret i en sikker folder som man trenger en digital kode for å åpne - og denne kjøpes samtidig som selve innholdet.

Dette har tidligere ikke vært noen stor utfordning for pirater, fordi de bare kopierer innholdet fra digital til analog kopi, og deretter tilbake til en digital kopi som det ikke er mulig å spore opphavet til.

Analog sikkerhet

Imidlertid introduserer Macrosafe nå et annet nivå med sikkerhet. Med kjøpet av innhold over Internett får man nemlig små program som tar elektroniske bilder av innholdet på PC-en til kjøperen. Disse programmene kan hente inn informasjon om alt fra harddiskens innhold, oppsett av andre programmer, serienummere etc.

Sammen med betalingsinformasjonen (for eksempel informasjon om navn, adresse, e-post og kredittkort) blir dette bakt inn i analoge kopier av innholdet, noe som gjør at innholdet forblir merket med kjøperens navn, uavhengig av videre kopiering.

"Om Macrovision får det som de vil, er det nok ikke bare navnene til Elijah Wood, Liv Tyler og Ian McKellen som vil befinne seg på denne DVD-filmen fra New line Cinema. Med litt flaks er du med du også..."

- Hvis innholdet senere kommer inn på markedet, skal det gå greit å finne fram til denne ID-koden som avslører hvem som er ansvarlig, sier Kirby Kish i Macrovision til New Scientist.

Juridisk gråsone

Slik merking av innhold er mildt sagt i en juridisk gråsone.

- Hvis man skal bruke et system som dette, må folk få beskjed om hva slags informasjon som blir bakt inn - og hvordan denne informasjonen skal brukes, sier Roger Bingham i Liberty, en organisasjon som overvåker mulige brudd på personvern i Storbritannia. Fred von Lohmann i Eletronic Frontier Foundation i USA er enig.

- Ærlige kunder vil bli helt forvirret av hva som er rett og galt, og vil nok spørre seg om hvorfor de skal betale penger til selskaper som insisterer på å behandle dem som kriminelle, sier Lohmann.

Sikkert og sikkert, fru Blom…

Musikk- og filmbransjen har flere ganger tidligere prøvd ut nye teknologier for å komme piratkopieringen til livs. Imidlertid har det vist seg gang på gang at piratene ikke trenger lang tid før de har knekket koden. Her hjemme er kanskje “DVD-Jon” mest kjent, tenåringen som knakk den internasjonale sikkerhetskoden for DVD-plater.

Les mer…

Du finner mer informasjon om plateindustrien og piratkopiering på nettstedet til The International Federation of Phonographic Industry (IFPI)

Powered by Labrador CMS