Annonse

90 millioner nye nettbrukere

I løpet av to år har andelen kinesere med nettilgang i hjemmet økt kraftig. Nye muligheter oppstår når hittil utilgjengelige markeder åpner seg.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

Én ting er at stadig flere kinesere på nett gir demokratiforkjempere ett visst håp om endringer i ”midtens rike”.

Trass i myndighetenes strenge overvåking og nettsensur, vil flere få tilgang på regimekritisk informasjon.

En annen side av økt nettilgang i Kina er mulighetene ulike bedrifter får til å kommunisere med millioner av hittil utilgjengelige forbrukere.

Over 420 millioner kinesere er allerede på nett, og de vil ble enda flere.

Markedsmulighetene

- Økningen i antallet internettbrukere i Kina sier noe om hvor de framtidige markedsmulighetene er. Skal man være et globalt ledende teknologisk selskap i dag, må man forholdet seg til Kina, noe annet er utenkelig.

Det sier Henning Kristoffersen, direktør for internasjonale studier ved BI, til forskning.no.

Men; - Selskapene trenger en offensiv strategi for å kunne lykkes med sin kinesiske virksomhet, fortsetter han.

Fra 2007 til 2009 har andelen kinesere med tilgang til internett økt med 10 prosentpoeng, til 23 prosent.

Noe flere har datamaskin hjemme (27 prosent), mens denne andelen var 18 prosent i 2007, går det fram av en artikkel fra Gallup News.

Grunnlaget for opplysningene er en undersøkelse med flere tusen deltakere. Siden man startet med målingene i 2004, har det hvert år vært en jevn økning.

Oppsvinget fra 2007 til 2009 høres ellers mye mer ut i faktiske tall enn i prosent; nå har rundt 90 millioner flere voksne kinesere internett i sin egen stue. Det er mer enn 18 ganger Norges befolkning.

- Enormt potensial, men tøft

- Det kinesiske markedet har et enormt potensial, men er tøft å lykkes i. For det første mangler internasjonale selskaper kunnskap om hvordan dette markedet fungerer. De kinesiske aktørene er dessuten ofte gode på utvikling, og hurtige til å omstille seg.

- For det andre er Kina, verdens største internettsamfunn, er et sted der internett blir strengt kontrollert og overvåket av myndighetene. Ikke alle selskaper ønsker å skrive under på avtaler om å adlyde den strenge sensuren, sier Kristoffersen.

Slik vil vestlige teknologiselskaper fort havne i et dilemma.

(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

Med økt nettilgang er det sannsynlig at kinesiske konsumenter i større grad vil etterspørre flere digitale produkter og ulike typer tjenester på nett, heter det videre hos Gallup News.

Vil kjøpe mer elektronikk

De senere år har viljen blant kineserne steget til å kjøpe produkter som de tidligere betraktet som luksusvarer, ifølge en annen Gallup-undersøkelse fra i sommer.

Mobiltelefoner er det kinesere har ytret klarest at de planlegger eller ønsker å kjøpe (31 prosent), mens kjøleskap, vaskemaskin og datamaskin følger på plassene bak. Rundt 4 200 personer fra 15 år deltok i denne undersøkelsen.

Forskjellene mellom det urbane Kina og landsbygda er store i bruken av internett, viser undersøkelsen av nettilgangen.

I byområder hadde 42 prosent tilgang til nettet i 2009, mens bare 11 prosent av folk på landsbygda bedrev surfing og andre nettaktiviteter.

Powered by Labrador CMS