Gjødselbille navigerer etter stjernene

Den lille billa kan orientere seg etter Melkeveien når den skal rulle gjødselballene sine til trygg grunn.

For første gang har forskere sett at et insekt kan navigere etter stjernehimmelen. (Foto: Marcus Byrne)

Afrikanske gjødselbiller er aktive om natten, og lager kuler av møkk som den bruker som proviant og som larvene dens får utvikle seg i.

Men møkk-kulene er krevende å lage, og er derfor svært verdifulle for den lille billa.  Det er viktig for gjødselbilla å kunne komme seg raskt unna konkurrerende biller som kan stjele de ferdigrullede kulene,og den raskeste veien mellom to punkter er som kjent en rett linje.

Men for å kunne dytte kula i en rett linje, må billa på et eller annet vis navigere etter omgivelsene, og det er ikke så lett når det er mørkt.

Forskere har nå funnet ut at den afrikanske gjødselbilla Scarabaeus satyrus navigerer etter både månen og stjernehimmelen om natten. De skriver at dette er første gang denne egenskapen er oppdaget hos et insekt.

Orienterings-dans

Det internasjonale forskningsteamet, ledet av Marie Dacke ved Lunds Universitet i Sverige, observerte at gjødselbilla greide å rulle gjødselballene sine i svært rette linjer selv på natten når månen ikke var synlig.

De hadde også sett at billa ofte klatret opp på gjødselballen sin og utførte en slags dans hvor den gikk rundt i sirkel, tilsynelatende for å se hvor den befant seg.

- Vi mistenkte derfor at billene utnytter stjernehimmelen for å orientere seg – en egenskap som, etter det vi visste, aldri hadde blitt demonstrert hos et insekt, sier Dacke til Sci-News.

Gjødselbille på planetarium

For å finne ut eksakt hvordan gjødselbillene navigerer, måtte småkrypene gjennom en rekke eksperimenter.

Først ble billene utstyrt med en hette som blokkerte lys, og det ble tydelig at det var lyset som ble brukt til navigering.

For å undersøke nærmere hvilke himmellegemer de små krabatene orienterer seg etter ble billene tatt med inn i Wits Planetarium  i Johannesburg i Sør-Afrika.

Her kunne forskerne manipulere stjernehimmelen, og da de fjernet månen og de andre stjernene, så kunne billene fortsatt navigerer etter lyset fra Melkeveien.

Forskerne mistenker at gjødselbillene kan bruke mange ulike himmellegemer, men at om det er overskyet og Månen ikke synes, så bruker de det nest beste.

Her kan du se en video som forklarer et tidligere forsøk, der svenske forskere viste at gjødselbiller kunne navigere etter sola.

(video: Calacademy/YouTube)