Urgammel enhjørningflue

En 100 millioner år gammel flue hadde et horn i panna med tre øyne på. Den ble funnet i en bit burmesisk rav.

"Den rare flua hadde en knøttliten underkjeve, noe som kan ha bidratt til at den døde ut på en tid da blomstene ble større, ifølge forskerne. (Illustrasjon: George Poinar Jr.)"

Flua ble beskrevet for første gang i det siste nummeret av tidsskriftet Cretaceous Research, og har fått navnet Cascoplecia insolitis.

Navnet kommer fra det latinske ordet for gammel, cascus, og insulates, ordet for rar og uvanlig.

Hittil ukjent flueslekt

Ett eneste eksemplar av den merkelige skapningen ble funnet, og forskerne som har sett den beskriver den som en helt ny art fra en hittil ukjent flueslekt.

- Ingen andre insekter har et slikt horn, og det finnes ingen andre dyr som har horn med øyne på, sier George Poinar Jr., professor i zoologi ved University of Oregon, til ScienceDaily.

"Enhjørningflua var knøttliten, med en vingelengde på bare 3,2 millimeter.  (Foto: George Poinar Jr.)"

Professor Poinar er ekspert på urgamle skapninger som er bevart i rav, og det er han som har ledet arbeidet med å beskrive den hittil ukjente flua.

“Enhjørningflue”

Flua bodde i den burmesiske jungelen for mellom 97 og 110 millioner år siden, og har fått tilnavnet enhjørningflue på grunn av det merkelige hornet.

Poinar beskriver flua som en medgjørlig liten skapning som levde av pollen og nektar fra små tropiske blomster.

Han mener hornet med øynene på skal ha vært nyttig for å holde utkikk etter farer mens flua satt oppe i blomster og spiste nektar.

Lite tilpasningsdyktig

Flua levde sammen med dinosaurer, men også i en periode hvor dinosaurene fra trias- og juraperioden døde ut, og mer moderne skapninger dukket opp.

Forskerne er overbevist om at flua, med sitt merkelige horn med øyne og ekstremt lange bein, var en evolusjonær blindgate.

På den tiden enhjørningflua levde, i tidlig krittid, ble mange blomster sakte men sikkert større, og forskerne tror flua døde ut fordi den ikke greide å tilpasse seg den nye virkeligheten.

George Poinar Jr., Cascoplecia insolitis (Diptera: Cascopleciidae), a new family, genus, and species of flower-visiting, unicorn fly (Bibionomorpha) in Early Cretaceous Burmese amber, i Cretaceous Research, oktober 2009.