Tre kakerlakker skviser seg igjennom en sprekk. (Foto: PolyPEDAL Lab, University of California at Berkeley)

Se kakerlakken skvise seg inn

Forskere har testet kakerlakkens evner til å komme seg fram på trange steder. De er nærmest magiske. Se video.

Det er mulig folk med de karakteristiske krypene i huset har erfart det i praksis:

Kakerlakker trenger ikke akkurat store sprekken for å kare seg inn på kjøkkenet.

Og nå har Kaushik Jayaram og Robert J. Full fra University of California undersøkt akkurat hvor trange sprekker og ganger det beryktede insektet kan skvise seg igjennom.

Resultatene viser at kakerlakkene kan klemme seg forbi åpninger som er under en firedel av kroppshøyden dens. Krypet blir praktisk takt flatt mens det tyner seg igjennom.

Og ikke nok med det.

Kakerlakken kan også åle seg igjennom ganger med takhøyde på bare 4 millimeter. De humper og sparker seg framover i en fart på forbløffende 20 kroppslengder i sekundet.

900 ganger sin egen vekt

Forskerne viste også at kakerlakkene godt taklet å være i klem. I forbindelse med at dyra presset seg forbi hindringer, viste målinger at de motstod et press på 300 ganger sin egen kroppsvekt.

En egen test demonstrerte at krypene tålte å bli klemt under nesten 900 ganger sin egen vekt uten skade. (Denne testen var nok ikke så gøy for siste deltager.)

Alt i alt ser det ut til at kakerlakken både har de positive egenskapene ved et hardt skall – for eksempel evne til å bevege seg fort – og fordelene ved en myk og bøyelig kropp.

Dette gjør den så klart til en super inspirasjon for forskere som har lyst til å lage roboter som kan komme seg fram overalt. For eksempel i jordskjelvruiner eller åstedet for eksplosjoner.

Robotkakerlakker

Jayaram og Full har allerede lagd en fin robotutgave som klarer å kravle igjennom forbausende trange ganger.

Men de er ikke akkurat alene om ideen.

Allerede i 2010 hadde tyske forskere lagd en robotkakerlakk. Og to år senere kom et amerikansk team med en slags blanding mellom robot og kakerlakk.

Hvorvidt folk i nød faktisk kommer til å bli reddet av motoriserte kjøkkenplager, gjenstår imidlertid å se.

K. Jayaram & R. J. Full, Cockroaches traverse crevices, crawl rapidly in confined spaces, and inspire a soft, legged robot, PNAS, februar 2016. Sammendrag.