Møll mot flaggermus

Forskere har oppdaget at noen nattsvermere forstyrrer lydsignalene til flaggermusa for å unngå å bli fanget og spist.

"Alle flaggermus orienterer seg ved hjelp av høyfrekvente lyder. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Slik "ser" flaggermusa:

Alle flaggermus kan se, men synet er hos de fleste artene lite utviklet og brukes trolig bare til grov-orientering.

Bare hos flygehundene (underordenen storflaggermus) ser synet ut til å være en viktig orienteringssans.

Både under flygingen og jakten orienterer flaggermusene seg ved hjelp av hørselen (ekko-lokalisering).

Undersøkelser har vist at flaggermus under flukten uavbrutt sender ut korte skrik med svingetall høyere enn vårt øre kan oppfatte, vanligvis fra 30 000 til 70 000 hertz.

Når lyden treffer en fast gjenstand, blir den reflektert og oppfanget av flaggermusøret.

Det er funnet at insektspisende flaggermus kan oppdage og unnvike tråder som bare er 0,1 mm tykke.

Kilde: Store Norske Leksikon

Den noe snodige oppdagelsen ble gjort av studenten Aaron Corcoran og professor William Conner ved Wake Forest University i North Carolina.

De fant ut at nattsvermeren Bertholdia trigona - den såkalte tiger moth, eller “tigermøllen” - har en evne til å lage opptil 450 klikkelyder i løpet av et tidels sekund. Dette gjør at den forstyrrer flaggermusas naturlige sonarsystem.

Forskningen bak oppdagelsen ble publisert i forskningstidsskriftet Science i sommer. Corcoran skal også presentere forskningen sin på the North American Symposium on Bat Research i november.

Observert i kunstig grotte

Corcoran og Connor observerte flaggermus som jaktet inne i en grotte forskerne hadde laget i kjelleren under biologibygningen ved Wake Forest University.

De filmet hvordan flaggermusene og byttedyrene oppførte seg med et infrarødt høyhastighetskamera og tok opp de høyfrekvente lydene som både flaggermusa og nattsvermeren lager.

Da oppdaget de at når tigermøllen hører de høyfrekvente klikkelydene til flaggermusa, så klikker den tilbake for å forstyrre flaggermusas ekkoloddfunksjon.

50 millioner år gammelt våpenkappløp

Forskerne forstår enda ikke helt hvordan forstyrringen foregår, men tror at nattsvermerens klikkelyder enten blokkerer ekkoene som flaggermusa bruker for å finne byttedyr, eller så forstyrrer de signalene slik at flaggermusa ikke greier å lokalisere tigermøllen ordentlig.

- Sonarblokkering illustrerer et nytt nivå av opprustning i et 50 millioner år gammelt våpenkappløp, sier Corcoran i en pressemelding.

Nå skal han gjøre mer feltarbeid for å finne ut mer om hvordan mekanismen fungerer ute i naturen.

Corcoran lurer først og fremst på om insektet kombinerer klikkelydene med noen spesielle manøvrer, eller om sonarblokkeringen alene fungerer godt nok til å unngå å bli spist.

Her kan du se en liten videosnutt av nattsvermeren som unnslipper flaggermusa ved hjelp av høyfrekvente klikkelyder:

Og her er en snutt som viser hva som skjer når forskerne har deaktivert tymbalene som insektet bruker til å lage klikkelydene:

A. Corcoran, J. Barber og W. Conner, Tiger Moth Jams Bat Sonar, i Science 17. juli 2009