Øverst til høyre på dette bladfossilet er det spor av «gruvene» til insektlarver. Fossilet ble funnet i Las Flores i Patagonia i Argentina. Det er rundt 62 millioner år gammelt og viser at planter og insekter har funnet tilbake til hverandre etter asteroidesmellen noen få millioner år tidligere.

Gamle bitemerker forteller ny historie

Insekter og planter i Sør-Amerika ser ut til å funnet tilbake til hverandre dobbelt så fort som i Nord-Amerika etter utryddelsesbølgen som tok knekken på dinosaurene.

9.11 2016 04:00

Det var ikke bare dinosaurene som forsvant fra jordens overflate da en asteroide slo ned i Yucatanhalvøya i det som nå er Mexico, for omtrent 65 millioner år siden.

I andre enden av størrelsesskalaen gikk det hardt ut over insektene også. Forskere har tidligere trodd at insekter i Nord-Amerika ble hardere rammet enn sine slektninger i Sør-Amerika, og at noen kanskje søkte tilflukt i sør i tiden etter katastrofen.

Nå har forskere studert plantefossiler, både med og uten spor av spisende insekter. Jo mer skade på bladene, desto flere insekter regner de med at det fantes. De har særlig sett etter «tunneler» fra insektlarver som spiser seg gjennom bladene.

Her har insektlarver kost seg, både hull og tunneler vitner om det. Fossilet fra Lefipan-formasjonen i Patagonia er 66–67 millioner år gammelt. (Foto: Michael Donovan)

Disse gruvearbeidende insektenes tilstedeværelse er ifølge forskerne et tydelig tegn på et økosystem er på god vei til å bli rehabilitert. Og studien viser at søramerikanske insekter var like hardt rammet som dem i nord. Ingen av bladskadene fra før asteroidesmellen ser ut til å stemme overens med de som dukket opp senere.

Dobbelt så fort

Det som også kommer fram, men som forskerne ikke har noen forklaring på, er at helbredelsen gikk mye fortere i sør.

I Nord-Amerika var ikke dette samarbeidet mellom planter og insekter på stell igjen før ni millioner år etter katastrofen. I Patagonia i Argentina fant Michael Donovan og forskerkollegaene hans beviser for at insekter og planter hadde funnet sammen allerede etter fire millioner år.

Michael P. Donovan mfl: Rapid recovery of Patagonian plant–insect associations after the end-Cretaceous extinction. Nature Ecology & Evolution, november 2016, doi: 10.1038/s41559-016-0012. Sammendrag