Ny behandling stopper utvikling av diabetes

Amerikanske forskere har utviklet et medikament som stopper utviklingen av insulinavhengig diabetes, såkalt type-1 diabetes. Behandlingen med det nye medikamentet i to uker stopper ødeleggelsen av insulinproduserende celler.

Type-1 diabetes

Insulinavhengig diabetes.

Kroppens immunforsvar angriper og dreper insulinproduserende celler i bukspyttkjertelen.

Insulin trengs for å regulerer blodsukkernivået.

De som rammes blir avhengig av å ta insulin for å regulere blodsukkeret.

Pasientene kan dermed ha en viss egenproduksjon av insulin og kan lettere holde sykdommen i sjakk. Dette er viktig for å redusere risikoen for utvikling av øye-, nyre- og hjertesykdommer, skriver New Scientist

Få bivirkninger

Medikamentet er laget av såkalte monoklonale antistoffer og virker spesifikt på immuncellene, T-cellene, som angriper de insulinproduserende cellene.

Det skiller seg dermed fra tradisjonelle immunhemmende medikamenter som påvirker et bredt spekter av celler. Bruk av disse medikamentene over lang tid gir alvorlige bivirkninger, som for eksempel kreft.

Transplantasjon det beste

På lang sikt vil den beste behandlingen for diabetes være å gjenvinne full insulinproduksjon ved å transplantere insulinproduserende celler. I Norge har forskere ved Rikshospitalet har hatt vellykkede forsøk med dette.

Studien

12 pasienter med redusert insulinproduksjon ble behandlet med det nye medikamentet i to uker innen seks uker etter diagnose. Ett år senere hadde ni av disse samme insulinproduksjon som da de startet behandlingen. I en kontrollgruppe hadde 10 av 12 pasienter måttet øke inntaket av insulin i løpet av året.

Resultatene er publisert i New England Journal of Medicine, 346, 1695-1698.

Link til artikkel med flere fakta om type-1 diabetes, ligger i høyre spalte.