Mikrober i tannreguleringer

De er skyld i keitete smil på mangt et klassebilde. Men munn-stilasene kan også være bolig for gufne mikrober, antyder en britisk studie.

Tannregulering (Foto: www.colourbox.no)

Det mikroskopiske livet som vokser på tannreguleringer er ikke skadelig for folk flest, men kan være farlig for mennesker med nedsatt immunforsvar, ifølge forskerne bak studien.

De undersøkte munnene til brukere av uttagbare tannreguleringer, og dessuten overflaten på utstyret, som vender opp i ganen til brukeren.

På over halvparten av reguleringene fant forskerne potensielt skumle mikrober, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet Letters of Applied Michrobiology.

Bakterie og gjærsopp

På 66 prosent av reguleringene som forskerne saumfôr, grodde blant annet gjærsoppen Candida, skriver nettmagasinet Livescience.

På rundt halvparten, fant forskerne Stafylokokk-bakterier - blant dem var de meticillinresistente gule stafylokokkene, som kan være motstandsdyktige overfor flere typer av antibiotika, ifølge Folkehelseinstituttet.

Ingen av mikrobeslektene var å finne i munnen på personene som ikke brukte slik regulering, ifølge studien.

- Rens og skyll

Forskerne fra University College London Eastman Dental Institute prøver nå å utvikler alternative måter å rense slikt tannreguleringsutstyr på.

De minner om at det er lurt å vaske hender før og etter man håndterer tannreguleringen, og dessuten børster den godt og vasker med munnskyllevann.

J. Pratten m.fl. The prevalence of opportunistic pathogens associated with intraoral implants. Letters of Applied Michrobiology, 14.mars 2011