- Hunder bør trenes i små doser

Hvis du har dårlig tid til å trene hunden din, bør du sørge for å spre treningen i små doser over mange uker. Da lærer hunden mest.
30.10 2010 05:00


Forsøket med hundetrening ble utført på 44 beagler som normalt blir brukt som laboratoriehunder hos en farmasøytisk bedrift. Fordelen er at slike hunder ikke er blitt trent i forveien, som for eksempel familiehunder, og at hundene er av samme rase, slik at de kan sammenlignes bedre. (Foto: Colourbox)

Student og biolog Helle Demant fra Institutt for Produktionsdyr og Heste på Københavns Universitet har undersøkt hvordan man best trener hunder når man har begrenset med tid til rådighet.

Konklusjonen hennes er klar: Hunder lærer mest hvis de blir trent i korte sesjoner med en ukes mellomrom over flere måneder. Det er bedre enn å trene intensivt hver dag i en uke til sammen.

– Hunder som bare ble trent en gang i uken i kort tid av gangen, lærte markant mer enn alle andre, konstaterer Demant.

– Det har selvfølgelig betydning for folk som har et begrenset antall timer til rådighet i hverdagen, men det viser også hvordan man får mest ut av pengene sine. Treningssesjoner kan være dyre, særlig hvis man trener for eksempel en førerhund eller en politihund, legger hun til.

Hittil største undersøkelse

Demants undersøkelse er den hittil største av sitt slag. Den inkluderte i alt 44 hunder, som ble delt inn i fire grupper.

Hver gruppe ble trent i de samme kommandoene over like mange sesjoner, men fordelingen av sesjonene varierte fra gruppe til gruppe.

Hundene skulle lære å adlyde en rekke enkle kommandoer som for eksempel å løpe til et menneske eller en hundekurv, å legge seg i den eller å bli sittende.

Når hunden hadde lært en kommando, ved å utføre den korrekt minimum 5 av 6 ganger i en sesjon, rykket hunden videre til neste nivå. Hundene endte derfor på forskjellige nivå etter de i alt 18 treningssesjonene.

Pauser får innlæring til å feste seg

Resultatene viser, på linje med tidligere, mindre undersøkelser, at hunder lærer signifikant mer av trening i korte intervaller. Men forskerne er fremdeles uenige om hvorfor det forholder seg slik.

– Den mest nærliggende forklaringen er at hunder blir mindre motiverte og konsentrerte når man trener for lenge om gangen, men forklaringen stikker dypere.

– Noe tyder på at trening i små intervaller gir hunden bedre mulighet for å få det innlærte til å feste seg i langtidshukommelsen. Konsolideringen foregår både i våken tilstand og under søvn, men det kan altså også skyldes andre ting, sier Demant.

Hun understreker at forsøket bare viser effekten ved samme mengde trening i forskjellige doser. Hvis man generelt trener mange timer med hunden sin, lærer den selvsagt mer.

– Selvfølgelig lærer hundene mer hvis de får mer trening, så man må selv vurdere hvor lang tid man vil bruke.

– Men dette viser at hvis man trener litt med hunden hjemme, bør man nok trene i kort tid av gangen, for den orker ikke 20 kommandoer i strekk, sier Demant.

All trening blir husket like godt

En annen del av Demants undersøkelse viser at hundene husker treningen like godt, uansett hvordan de er trent.

– Etter fire uker viser det seg at selv om det var stor forskjell på hvor langt hundene var kommet, så husker de fire gruppene kommandoene stort sett like godt. Så det har tilsynelatende ingen effekt hvordan de har trent.

– Men det er viktig å understreke at undersøkelsen er gjennomført etter fire uker, så vi vet ikke hvordan bildet ser ut hvis vi vender tilbake etter et halvt år, sier Demant.

Studien antyder at hundens alder og personlighet spiller inn på resultatet: Eldre hunder ser ut til å ha vanskeligere for å lære, mens utadvendte og menneskeglade hunder ser ut til å ha lettere for det.

Det er ganske sjelden studenter avslutter studiene sine med en så god oppgave at det utløser en vitenskapelig artikkel i et anerkjent tidsskrift.

Helle Demant har sendt inn resultatene av studiene sine til tidsskriftet Applied Animal Behaviour Science.

___________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Læring hos dyr

Forsøk på rotter har vist at ny kunnskap setter seg i en dyrehjerne under den såkalte «slow wave»-søvnen.

Måling med elektroder har vist at rotter spiller av de samme frekvensene i hippocampus under slow wave-søvn som de gjør under innlæringen i våken tilstand.

Det tyder på at de «gjentar» det de har lært mens de sover.

Tidligere mente man at innlæringen konsoliderte seg under REM-søvn.

Emneord

Annonse

Annonse