Tror ikke på nettbetaling

– En ren betalingstjeneste kan være selvmord for norske nettaviser, sier førstelektor i journalistikk.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skjermdump av forskning.no 19. november 2009.

Diskusjonen om betaling for redaksjonelt innhold i nettmedier raser både nasjonalt og internasjonalt.

Ifølge en fersk undersøkelse Boston Consulting Group har gjort i ni land, inkludert Norge, viser det seg at 60 prosent av de spurte er villige til å betale for nettnyheter.

Men førstelektor Steen Steensen ved Høgskolen i Oslo (HiO), tviler på at dette er løsningen.

Selvmord

- I det norske nettavismarkedet er gratis nettaviser så etablert at det vil være selvmord om en av de aktørene plutselig skulle gå over til å bli en ren betalingstjeneste, sier han.

Steensen har derfor ikke tro på at noen av de etablerte, større nettavisene vil vurdere en slik strategi.

- Hovedproduktet, som er nyheter på nett, vil forbli gratis, rett og slett fordi ingen kan tilby noe eksklusivt.

Bortskjemte brukere

Rune Ottosen

Rune Ottosen, professor i journalistikk ved HiO, er enig med Steensen. Han sier at forbrukerne har blitt bortskjemte med gratis nettaviser.

- De norske nettavisene har utviklet seg til å bli gratis for alle, og jeg kan ikke se hvem som skulle være villig til å plutselig begynne å betale for dette, sier professoren.

- Jeg har til gode å se en realistisk forretningsmodell for betaling for nyhetstjenester på nett, sier Ottosen.

Betale for spesialtjenester

Men likevel kan betaling for redaksjonelt innhold på nett blir redningen for mediene. Men da er det snakk om å ta betaling for spesialtjenester.

- Betalingstjenester knyttet til spesialtilbud som arkiv, fotball eller veldig populære tv-program har vi flere eksempler på, sier Ottosen.

Han mener at betalingsviljen for dette henger sammen med at disse ikke er allmenn tilgjengelige på grunn av rettighetsspørsmål.

Steensen tror at nettmedienes fremtid ligger i å differensiere produktene nettavisene tilbyr.

- Nisjeprodukter blir betalingstjenester. Og om typen nisjeinnhold blir eksklusivt nok, er nordmenn villig til å betale for det. Bare se på VG Nett og nisjeproduktet vektklubben.no, sier han.

Færre nyheter

Steen Steensen

Steensen tror også at betalingsviljen øker om betaingsmulighetene blir bedre og mer differensierte.

- Altså at man kan tilby alt fra fullt abonnement til enkeltbetalinger på noen få kroner for engangsvisninger av innhold eller lignende. Se på for eksempel suksessen Apple har med salg av applikasjoner til iPhone.

- Betalingsløsningen er meget enkel og prisene lave. Da tjener man på at mange mennesker bruker noen få kroner, i stedet for at færre betaler mer.

Men han tror slike betalingsprodukter først og fremst blir å finne i andre tjenester enn for rene nyhetstjenester.

- Og jeg tror derfor de største nettavisene i stadig større grad vil romme typer innhold som ikke handler om nyheter, sier Steensen.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo - Les mer

Powered by Labrador CMS