Lettere vekter for langrennsjenter

Godt trente langrennsgutter blir raskere i sporet av å trene intensivt med tunge vekter, mens jentene har mest utbytte av mange repetisjoner med færre kilo på vektstanga.

Publisert

Kvinnelige langrennsløpere har mye å hente på å bli sterkere, spesielt i overkroppen. Det viser en ny doktorgradsavhandling fra Det medisinske fakultet ved NTNU.

Idrettsforsker Boye Welde ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) har undersøkt hva slags styrketrening kvinnelige og mannlige langrennsløpere i juniorklassen har best utbytte av.

Det viser seg at det er forskjeller mellom kjønnene som gjør at treningsprogrammene ikke bør se like ut.

Lett vekt gir framgang

- Vi testet 19 jenter og 18 gutter på høyt nasjonalt nivå innen juniorlangrenn. Det viser seg at de jentene som trente med såpass lette vekter at de greide mange repetisjoner av styrkeøvelsene, hadde mest framgang i skisporet, sier Boye Welde.

- For guttene var det gruppen som trente med stor belastning og få repetisjoner som fikk mest framgang, fortsetter han.

Utøverne ble testet i styrkeøvelser, på tredemølle, på rulleski og i skisporet både før og etter styrketreningsprogrammet.

De fortsatte å trene utholdenhet på samme måte som før, men supplerte treningen med tre intensive styrketreningsøkter per uke. Det ble også tatt muskelprøver av utøverne.

"Idrettsforsker Boye Welde."
"Idrettsforsker Boye Welde."

Seks eller 30 repetisjoner?

En gruppe med kvinnelige og mannlige utøvere trente med så tunge vekter at de greide cirka seks repetisjoner i hver serie, mens en annen gruppe fikk lettere belastning og greide cirka 30 repetisjoner før de ble utmattet.

- Testene på forhånd avslørte at jentene er relativt sett svakere enn guttene i forhold til kroppsvekten. De løfter færre kilo enn guttene i benkpress og knebøy også når man har korrigert for at de veier mindre, sier idrettsforskeren.

En mulig forklaring på at jentene så ut til å ha større nytte av mange løft og lettere vekter enn guttene, er at det er kjønnsforskjeller som gjør musklene mer mottakelig for denne typen trening.

Mindre muskelstyrke

Forklaringen kan også være at man har større utbytte av styrketrening med lettere vekter og mange repetisjoner når man i utgangspunktet har mindre muskelstyrke.

- Jeg fant noen holdepunkter også for denne forklaringen, siden noen av guttene heller ikke var så sterke relativt sett. Også disse hadde utbytte av vekttreningen med lettere vekter, sier Welde.

Alle utøverne som deltok i forsøket forbedret prestasjonene sine i skisporet etter å ha gjennomført styrketreningsprogrammet.

Gode, gamle armhevinger

Trening med treningsapparatet “Brå-sterk” førte til forbedrede prestasjoner på rulleski, men av styrkeøvelsene var det de gode, gamle armhevingene som hadde mest å si for prestasjonene i skiløypa.

- Dette er interessant, fordi det har vært antatt i mange år at “Brå-sterk” er en spesifikk styrkeøvelse med god overførbarhet til langrenn, sier Boye Welde.

Også tidligere forskning på elitelangrennsløpere viser at de kan bedre arbeidsøkonomien og prestasjonene betraktelig gjennom intensiv styrketrening for overkroppen.

Bør legge vekt på styrketrening

- Derfor bør skiløpere legge vekt også på styrketrening. Resultatene fra forskningsarbeidet vårt viser at tradisjonell utholdenhetstrening med stor mengde trening ved lav intensitet ikke trenger å være den beste strategien for langrennsløpere, sier Boye Welde.

Han understreker at denne undersøkelsen er utført blant juniorløpere.

Man må være forsiktig med å overføre resultatene direkte til voksne eliteutøvere, som har bedre utviklet muskelstyrke i overkroppen mer enn juniorene.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Nord-Trøndelag - Les mer