Aggresjon belønnes som sex

Aggresjon kan utløse de samme stoffene i hjernen som sex, mat og rusmidler, i følge en ny studie.

Når vi har sex, drikker alkohol eller tar den første biten av sjokoladen, svarer hjernen med å produsere dopamin. Dette stoffet gir oss en sterk følelse av belønning.

Det samme skjer også i forbindelse med aggresjon, viser en ny studie.

Dette kan blant annet være med å forklare vår store interesse for vold som underholdning, skriver Vanderbilt University i USA i en pressemelding.

Aggressive virveldyr

Studien bygger på omfattende forsøk med laboratoriemus. Forskerne ved Vanderbilt University i USA mener at musehjernen på dette området fungerer omtrent som hjernen til mennesker.

- Aggresjon forekommer naturlig hos alle virveldyr. Aggresjon er nødvendig for å skaffe og forsvare parringspartnere, mat og territorium, kommenterer professor Craig Kennedy.

Selv om vi mennesker stort sett læres opp til at aggresjon er noe negativt, viser det seg altså at hjernen vår er av en annen oppfatning.

- Studien viser at aggresjon utløser en følelse av belønning, fordi hjernen produserer dopamin, kommenterer Craig Kennedy.

I følge de amerikanske forskerne er dette første gang en slik sammenheng er påvist.

Mus i bur

I eksperimentene ble en han- og hunnmus, altså et “par”, plassert i et bur. Fem andre hannmus, som fikk rollen som inntrengere, ble plassert i naboburet.

Så tok forskerne hunnmusen ut av buret, og slapp inn en av de fem inntrengerne i stedet.

Hjemmemusen reagerte da med å vise stor aggressivitet, blant annet ved spesielle halebevegelser, boksing og biting.

Så langt var det ingenting som overrasket forskerne. Men det interessante inntraff når de lærte “hjemmemusen” hvordan han selv kunne slippe inn inntrengerne.

Det viste seg at musen stadig var i humør til å slåss.

Kamplysten

Forskerne hadde nemlig laget en forbindelse mellom de to burene, som kunne åpnes hvis hjemmemusen dyttet på en mekanisme med snuten.

Forskerne satte mekanismen inn i buret én gang om dagen, og musen var ikke sen om å invitere til kamp.

- Gang på gang slapp den inn inntrengeren, som hver gang førte til en ny aggressiv situasjon. Dette indikerer at musen oppfattet aggresjonen som noe positivt, skriver forskerne i rapporten.

Blokkerte dopaminet

Deretter ga de musen et middel som blokkerer for dopamin, altså stoffet i hjernen som gir en følelse av belønning.

Da viste musen plutselig svært liten interesse for å slippe inn inntrengerne.

Musens øvrige oppførsel endret seg lite, noe forskerne mener viser at middelet musen var påvirket av, ikke gjorde den sløv på andre måter.

Belønning

- Forsøket viser at et individ med hensikt vil oppsøke en aggressiv situasjon, for å oppnå tilfredsstillelse. Aggresjonen i seg selv er motiverende, og belønningssignalet dopamin spiller en avgjørende rolle, kommenterer professor Craig Kennedy.

Den nye studien er også publisert i nettutgaven til tidsskriftet Psychopharmacology.

Maria H. Couppis og Craig H. Kennedy; The rewarding effect of aggression is reduced by nucleus accumbens dopamine receptor antagonism in mice; Psychopharmacology; 13. januar 2008; 10.1007/s00213-007-1054-y.

Vanderbilt University: Aggression as rewarding as sex, food and drugs