Hengekøye best for ettermiddagslur

En hengekøye er det perfekte sted for en ettermiddagslur. Nå er det også bevist av forskning.

Publisert
Hengekøye er best for ettermidagsluren, viser forskning i Sveits. (Foto: iStockphoto)
Hengekøye er best for ettermidagsluren, viser forskning i Sveits. (Foto: iStockphoto)

Forskere i Sveits har undersøkt hva som skjer i hjernen under en ettermiddagslur tilbrakt i en hengekøye versus i en ordinær seng.

Kort fortalt gjør den for voksne mye av det samme en vugge kan gjøre for barn.

Det viser seg at de rolige bevegelsene til en hengekøye fører til at du sovner raskere.

I tillegg gir en hengekøye også dypere søvn enn en vanlig seng. Dette har forskerne nå vist gjennom å måle hjerneaktiviteten til sovende.

Sophie Schwartz og Michel Mühlenthaler ved avdeling for nevrovitenskap ved University of Geneva og kollegaer i Sveits og Frankrike slår fast at resultatene gir forskningsmessig støtte til den vanlige oppfatningen av at gynging eller vugging hjelper oss å sove roligere.

Sveitsisk presisjon

10 friske menn i alderen 22 til 38 ble utsatt for forsøket.

De ble plassert i en spesialkonstruert seng som enten kunne stå helt stille eller gynge på en måte som etterlignet bevegelsene til en hengekøye.

Under en tre kvarters ettermiddagslur fra klokka 14.30 til 15.15 ble deltagernes søvn undersøkt med sveitsisk presisjon.

Det var helt mørkt i rommet, temperaturen var 21 grader og bakgrunnsstøyen utgjorde 37 desibel.

Måling av hjernebølgene til deltagerne viste at de gikk raskere fra en søvnfase kalt N1 til N2 når de lå i den bevelige køya.

Dypere søvn

Både N2 og N1 er innledende og gjentakende faser i en vanlig nattesøvn, men N2 er en dypere søvn enn N1.

Hengekøye-søvn førte også til andre fine ting i hjernecellene, som sterkere forekomst av langsomme bølgebevegelser og hyppigere plutselige utbrudd av stor hjerneaktivitet.

- Alle disse endringene ble observert hos samtlige deltagere, skriver forskerne i tidsskriftet Current Biology.

- Kvikkere

Dermed skulle det være vitenskapelig bevist at hengekøye er en god ting.

Med sommer og late ettermiddager rett rundt hjørnet kan en hengekøye være verdt investeringen.

Trenger du enda flere argumenter, kan de sveitiske forskere rapportere av åtte av ti deltagere mente at en vuggende søvn var mest behagelig.

De nye forskningsresultatene kan også brukes om du skulle ha mot nok til å foreslå for sjefen å installere hengekøye på kontoret eller bak spisebrakka.

Observasjon før og etter ettermiddagsluren viste nemlig at en tre kvarters blund gjorde alle deltagerne kvikkere og mer på alerten.

Forskerne kan foreløpig bare sette opp hypoteser om hvorfor gynging gir slike resultater.

De vil også om det er mulig å finne tilsvarende resultater for lengre søvnperioder og om kunnskapen kan brukes til en kur mot søvnløshet.

Referanse:
Laurence Bayer, Irina Constantinescu, Stephen Perrig, Julie Vienne, Pierre-Paul Vidal, Michel Mühlethaler og Sophie Schwartz, Rocking synchronizes brain waves during a short nap, Current Biology, 21. juni 2011