Husk å sove - for husken

Du trenger ikke mye eksamenserfaring for å oppdage at det er ganske dumt å lese hele natta før du må til pers. Alt du har blodpugga de siste 24 timene er forduftet, og det er ikke fordi du er sliten.

Amerikanske forskere har endelig bekreftet mistanken om at søvn spiller en betydelig rolle for prestasjonene fra toppetasjen. Ikke nok med at søvnen fungerer som et slags mentalt lim som klistrer lærdommen til innsida av skallen. I tillegg virker det faktisk som om den kan hente opp og reparere minner man har mistet.

Språktest

- Vi vet at folk lærer bedre hvis de tar inn små biter av informasjon over flere dager, sier Howard Nusbaum. Nå har vi vist at søvnen hjelper oss med å bevare lærdommen.

Sammen med kollegaene ved University of Chicago satte han tre grupper med
studenter til å kjenne igjen ord. Og det var ikke helt enkelt. Stemmen som leste glosene var nemlig så forvrengt at det nesten var umulig å oppfatte hva som ble sagt. Men så fikk elevene opplæring i hvordan de kunne tolke gobligokket.

- Omtrent som å lære å forstå noen med sterk aksent, sier Nusbaum.

Sovende husket mest

Den ene av gruppene ble testet igjen bare en time etter at språktreninga var avsluttet, og forbedringa var formidabel. De skjønte 54 prosent av ordene, i motsetning til de 21 prosentene de hadde fått med seg før treninga. Dermed var det klart for den store testen.

Forskerne gav den andre gruppa en skikkelig omgang ordtrening klokka 09.00 om morgenen. Så lot de det gå 12 timer før de testet hvor mye som satt igjen klokka 21.00 om kvelden.

Den tredje gruppa fikk treninga klokka 21.00, og måtte gjøre testene morgenen etter. Forskjellen var påfallende. De som hadde hatt en dag imellom øktene hadde glemt nesten alt, og klarte bare ti prosent flere ord enn før treninga. De som hadde sovet klarte 19 prosent mer.

"Ikke det dumeste man kan ta seg til."

Det mest oppsiktsvekkende var likevel at den andre gruppa, som ikke hadde sovet, scoret like bra som de andre da de tok testen på nytt neste morgen. Hjernen hadde altså klart å reparere minnene som var glemt dagen før.

Reparerer

Men hvorfor glipper lærdommen i løpet av dagen? Forskerne er ikke helt sikre, og spekulerer på om vi rett og slett glemmer eller om det vi hører og tenker på igjennom dagen virker forstyrrende.

- Hvis lærdommen blir forstyrret hjelper kanskje søvnen til med å styrke de riktige assosiasjonene og svekke de irrelevante, skriver forskerne. Hvis kunnskapene er glemt kan den kanskje fiske dem opp og reparere dem.

Raporten blir publisert i 9. oktober-nummeret av Nature