Kan pekefingeren påvirke karrieren?

Kvinnelige hormoner gjør menn til gode forskere med ekstra lange pekefingre, mener britiske forskere.

De fleste forskere innenfor naturvitenskapen er menn, og mange oppfatter nok fysikk og matematikk som en skikkelig guttegreie. Men det har visst lite med testosteron å gjøre.

En studie av 100 vitenskapsfolk konkluderer nemlig med at mannlige forskere innen de typiske naturfagene ser ut til å ha blitt påvirket av forbausende store mengder av det kvinnelige hormonet østrogen.

Det kan man visstnok finne ut bare ved å myse litt på lankene.

Hender og hormoner

Balansen mellom østrogen og testosteron bestemmer fingerlengden allerede før fødselen, viser tidligere forskning. Mennesker som har kortere pekefinger enn ringfinger har hatt mest testosteron i omløp på fosterstadiet, mens en overvekt av østrogen lager lange pekefingre.

- Vanligvis har menn mer testosteron enn østrogen, forklarer Dr. Mark Brosnan fra University of Bath i ei pressemelding.

Men hos realfagsforskere har nivåene av de to hormonene vært omtrent like høye, slik de vanligvis er for jenter. Paradoksalt nok ser det ut til at nettopp denne hormonblandinga er som skapt for realfag. Hormonene som påvirker fingerlengden, virker nemlig også inn på utviklinga av hjernen.

Fram med høyre halvdel

Grunnen til at høye nivåer av østrogen lager gode forskere kan være at hormonene får den høyre hjernehalvdelen til å utvikle seg spesielt godt, tror forskerne. Det er nemlig denne sida som styrer med romfølelse og analytiske egenskaper.

Men det er ikke bare damehormoner som kan få høyresida til å blomstre. Unormalt høye nivåer av testosteron gjør visst også susen. Gutter som har vokst til med normale mannehormoner ser derimot ut til å foretrekke samfunnsfag, og det samme gjør jenter med mye testosteron.

- Resultatene gir fascinerende innsikt i hvordan østrogen- og testosteronnivåer i livmora kan påvirke folks valg av karriere, og hvordan de samme nivåene kan vises på lengden av fingrene våre, sier Brosnan.

Og hvorfor realfagene ikke er oversvømt av damer?

Forskerne har ikke den ringeste peiling.

- Det er mulig høye nivåer av østrogen virker annerledes på kvinnehjernen, spekulerer Brosnan. Eller at vitenskapen har vært så mannsdominert at damene ikke har kommet på banen.

Studiet er sendt inn til British Journal of Psychology.

University of Bath