Bildene fra norsk middelalder viser oss Jesu fødsel og liv i sterke farger.(Foto: Historisk museum, Universitet i Oslo)
For over 700 år siden malte noen historien om Jesu fødsel og liv som en tegneserie i taket på en stavkirke i Hallingdal
På Historisk museum i Oslo kan du se det imponerende taket fra Ål stavkirke.
BårdAmundsenJOURNALIST
Publisert
I alt 23 bilder beskriver Jesu fødsel og liv i sterke farger.
Mange vil nok tenke på fortellingen om Jesus som en tegneserie, når de ser disse bildene. De er samtidig noe av det fineste vi har bevart av middelalderkunst i Norge.
Bare en brøkdel av det som ble skapt av slik kunst i Europa i middelalderen, har overlevd til våre dager.
Dette gjør takmaleriet fra stavkirken i Hallingdal til noe ganske unikt.
Den eldste delen av kirken var fra 1100-tallet. Åltaket ble malt da kirken ble utvidet og bygget om i annen halvdel av 1200-tallet.
I 1880 ble Ål stavkirke revet.
Maleriene er utført i limfarge. De har scener fra selve skapelsen og Jesu liv, både fra det gamle og det nye testamentet.
En tanke bak bildene kan ha vært å skulle gjøre de bibelske fortellingene forståelige for folk.
Forklaringene knyttet til hvert av bildene, er hentet fra professor Signe Horn Fuglesangs bok om Åltaket utgitt i 1996.
Kirken ble revet i 1880
I Norge har vi en veldig rik kunstnerisk arv fra det som kalles høymiddelalderen.
Spesielt mye er bevart fra siste halvdel av 1200-tallet. Da ble en mengde nye kirker bygd her i landet – og de skulle alle smykkes ut.
Men på 1800-tallet ble menighetene større. De gamle trekirkene var dessuten brannfarlige.
Derfor ble de fleste stavkirkene våre revet til fordel for større, mer komfortable og brannsikre kirkebygg.
Både prester og lokalbefolkning kjempet hardt mot at bygda Ål sin gamle stavkirke skulle bli revet.
Likevel skjedde det altså i 1880.
Men det fantastiske taket med hele fortellingen om Jesu liv og verdens skapelse, ble heldigvis pakket ned og sendt til Universitetets Oldsakssamling i Kristiania.
Senere fant man flere bilder fra veggene i stavkirken, malt i samme teknikk som taket. De lå bevart under gulvet i den nye kirken i Ål.
Annonse
Blant disse var det 14 bilder som viser dommedag.
Det vi i dag bare ser som et tak på Historisk museum, var altså del av et fullt dekorert kirkerom.
Oppbevart sammen med vikingskipene
I flere tiår sto det malte taket fra Ål stavkirke oppbevart i et midlertidig skur på Tullinløkka i Oslo sentrum.
Her sto også vikingskipene, i påvente av at Vikingskipshuset på Bygdøy skulle bli ferdig.
Så endelig i 1904 åpnet Historisk museum dørene i Oslo. Da kunne taket bli stilt ut og siden har det vært tilgjengelig for publikum.
Sterke og mettede farger
Da maleriene i de katolske kirkene i Norge var nye i middelalderen, framsto de enda mer fargesterke enn vi ser dem i dag.
Bildene i Åltaket er malt med det som kalles limfarger. Denne malemetoden gir en vakker matt og samtidig levende overflate.
Siden malingen tørker raskt, har ikke kunstnerne mulighet til å korrigere streken sin. Bildene slik vi ser dem, kan derfor gi et nokså direkte preg.
Sto dårlig til på 1960-tallet
På 1960-tallet sto det dårlig til med Åltaket. Mye av malingen satt løst.
Annonse
Konservatorer knyttet til museet, diskuterte hvordan de skulle løse problemet og bevare de skjøre limfargene. Fagfolk fra både Norge og utlandet ble involvert i diskusjonen.
Det ble besluttet å bruke et nytt syntetisk klebemiddel. Navnet var soluble nylon.
I ettertid har bruken av soluble nylon vist seg problematisk. Men konserveringen som ble utført på 1960-tallet, ble gjort etter nøye overveielser og ut fra kunnskapen man hadde den gangen.
Dagens tilstand for Åltaket skal ikke være alarmerende.