Inspirerende sitater har vært svært populære etter årtusenskiftet. Trolig har de sin opprinnelse langt tilbake i tid.(Foto: BUNDITINAY / Shutterstock / NTB)
Mange synes inspirerende sitater er harry. Likevel er de overalt
– De gir seg ut for å være veldig personlige, men skyter litt med hagle, forteller Mirjam Vada Bø, som har skrevet masteroppgave om temaet.
«Om du noen gang har tvilt på deg
selv, er denne boken alt du trenger for å få en ny vitamininnsprøytning.»
Mirjam Vada Bø leste på baksiden av
boken «Du er helt rå». Den er en av flere bøker på markedet som er fylt med
inspirerende sitater.
Er inspirerende sitater et nytt fenomen? Bø har undersøkt flere historiske koblinger i sin masteroppgave i nordisk språk og litteratur ved Universitetet i Agder. Den nevnte boken var en av tre gavebøker Bø tok for seg.
– En litt lettvint bruk av ord
Du har sett dem overalt. De utskjelte
«HOME»-bokstavene har hatt selskap av kopper, plakater og servietter med
sitater som «Du er unik!», «Lev som om du skulle dø i morgen» og «Følg ditt
hjerte!».
Bø tror disse
sitatene har røtter langt bakover i tid. Det er blitt brukt ord til personlig oppbygging i kristendommen tilbake til Martin Luthers tid, forklarer hun.
For noen tiår siden hadde mange kristne nordmenn mannakorn i hjemmene sine. Det gikk ut på å trekke en lapp fra
en skål og bli henvist til et bestemt bibelvers. Det kan vi lese om i
Kulturhistorisk leksikon fra Vestland fylkeskommune.
I dag er det mange nyreligiøse tendenser, for eksempel det som kalles affirmasjoner,sier Bø. Affirmasjon betyr bekreftelse.
– En kan bruke ord til å bygge seg
selv opp. Ved å si ting til seg selv mange nok ganger, vil det bli sant for en
selv, forklarer Bø.
Bø ville finne ut hva som er folks
holdninger til inspirerende sitater. Hun tok kontakt på noen internettforumer
for å finne ut mer om folks holdninger til fenomenet.
Svaret som gikk igjen, var at dette er
harry.
Etter at de nådde toppen av sin popularitet, har nok mange innsett at ikke alle stemmer helt med
virkeligheten.
Slik som «du blir hva du tenker – tenk at du er super» – et sitat som ble sett på vinduet til en frisørsalong og som
Bø refererer til i oppgaven sin.
Så hvordan kunne de få så stor appell
likevel? Bø tror det handler om globalisering og kjendisenes makt.
– Det er ganske amerikansk, og vi ser
det på opphavspersonene, sier hun.
Ofte er det amerikanske skuespillere
og sangere som står bak sitatene.
Markedskreftene bruker folks selvfølelse for å få solgt produktene sine – om det er bøker, klær eller sminke, har hun funnet ut gjennom arbeidet sitt.
Annonse
Narsissistisk verden
Bø tror også fremveksten av internett
og sosiale medier har spilt en rolle. Korte og slående budskap har enklest for
å spre seg.
– Det er noe med at ting skal gå kjapt
i vår tid. Det som er i korte former, når fram, sier hun.
Bø mener også at vi lever i en ganske
narsissistisk verden. Vi skal se oss selv og bekrefte oss selv, til en viss
grad gjøre merkevare av oss selv – slik vi også ser mange eksempler på i
sosiale medier.
Ikke minst har nok sitatene alltid
blitt brukt i kommersiell markedsføring, sier Bø.
Ikke bry deg om hva andre syns!
Hun var i en klesbutikk og gikk i prøverommet. Der oppdaget hun en ny variant.
På en plakat ble hun oppfordret til å
skrive en hyggelig beskjed til neste person. Flere hadde tatt
oppfordringen. Du er fin nok, du er perfekt, ikke bry deg om hva andre syns: Alt dette og mer kunne Bø ta med seg videre.
– Den er interessant den tanken om at
en fremmed person har skrevet noe helt ute av kontekst som skal kunne treffe
meg og bygge meg opp – bare med ordene i seg selv.
Bø mener det sier mye om synet på ord
i vår tid.
– Det blir nærmest et instrument, det
er ikke kommunikasjon, selv om det gir seg ut for å være det, men verktøy for
vår egen oppbygging.
– Det gir seg ut for å være veldig
personlig, men det skyter litt med hagle.
Annonse
Mange har nok pakket ned
inspirasjons-nipset fra hyller og vegger nettopp derfor. De har blitt klisjéer,
forteller hun.
Bibelen – en stor samling inspirerende sitater
– Noen vil trekke selvhjelpssjangeren
og den type fyndord eller sitater helt tilbake til antikken, forteller Kristian
Bjørkdahl, førsteamanuensis i retorikk og språklig kommunikasjon ved
Universitetet i Oslo.
De samme kobler det gjerne til
stoikerne, som var de første selvhjelpsfilosofene. Da er vi om lag 300 år før
vår tidsregning.
Selv om Bjørkdahl mener koblingen
tilbake til antikken er litt svak, mener han det er på sin plass å tenke i
lange historiske linjer.
Bibelen er på sin side full av tilsvarende
ting, mener Bjørkdahl.
– Det finnes en verden hvor man kan
lese den som en samling ulike motivasjonssitater.
Mer historisk relevans mener Bjørkdahl
vi finner i langt tynnere og mindre høytidelige bøker.
– Ikke helt ulikt sosiale medier
«Almanakk for Norge» kom ut for første
gang i 1643. Det var den første boken som ble trykket i Norge, ifølge Store
norske leksikon.
Almanakken ble brukt i flere hundre
år, helt frem til nyere tid – først og fremst for å holde styr på året,
forteller Bjørkdahl.
Med den hendige, lille boken holdt
folk styr på månesyklus, avlinger, festene gjennom året og hverdagslivet.
Annonse
Almanakken hadde også enkelte
sitater. Det kunne være oppmuntrende.
– De skulle ut på marken, stelle med dyra og skuffe møkk. Det var et blodslit.
– I almanakkene har sitatene forekommet som en del av
hverdagen til veldig mange på en måte som ikke er helt ulikt det man kommer
over på Facebook eller andre sosiale medier, sier Bjørkdahl.
Hverdagslige budskap
– Det var små ordspråk som skulle gi
litt perspektiv på livet og gi det mening på et bakkeplan. Etter hvert får man
en tendens til at selvhjelp og motivasjon, som er en stor del av moderne
selvhjelp, forespeiler oss uante høyder. Livene våre kan bli hva som
helst.
Enkelte av sitatene handler om å leve her og nå, gripe dagen, ikke strebe etter mer hele
tiden.
– I den grad motivasjonssitatene er et
forsøk på å jorde oss, ta oss ned på bakken og ned i hverdagslivet, ligner det
veldig på hva man fant i almanakkene, sier Bjørkdahl.
Et behov i tiden?
– Det er et lite paradoks som
omkranser sitatene i vår tid, mener Bjørkdahl.
Han tror et stort behov for slike
sitater vitner om at vi har mindre å lene oss på enn før.
– Vi er mer isolert enn før. Mange bor
alene, er single eller skilt og bor alene med barn. Det er mindre kontakt på
tvers av generasjoner, i alle fall på noen områder av livet.
Da trenger folk kanskje en oppmuntring
som man tidligere ville fått andre steder, sier han.
Selvhjelps-trenden går i bølger
Annonse
Sitatene er kanskje ikke like vanlige
på nordmenns vegger eller Facebook-profiler som for noen år siden. Men er de på
vei ut eller over i andre former?
Retorikkforskeren understreker at
svaret på det blir antagelser. Han tror det vil gå i bølger.
Selv har han sett nettopp det med
selvhjelpssjangeren, som er forbundet med resten av selvhjelpsuniverset.
– Noen tiår etter at noe gikk av moten, henter man det fram igjen. Det har omtrent samme budskap og formspråk, men er
estetisk og stilistisk oppdatert.
En selvhjelpsbølge på 1980-tallet
dabbet av da folk begynte å se på det som kleint. En ny bølge kom på tidlig
2000-tall, forteller han.
– Mitt inntrykk er at det bølger. Man
henter frem gamle budskap, men i ny drakt, sier Bjørkdahl.
Lav status
– Dette er en god
oppgave, og det er et veldig originalt tema som kan si mye om trender i vår
tid, sier professor Jan Svennevig ved Institutt for nordisk og mediefag på
Universitetet i Agder. Svennevig har vært veileder for Bø på hennes
mastergradsoppgave.
Ikke mange forskere
har jobbet med temaet, forteller han.
– Det kan ha å gjøre med at dette er
en sjanger med lav status, en folkelig sjanger. Den har, særlig blant
akademikere, et dårlig rykte, sier Svennevig.
Blant folk som studerer viktige og
høyverdige tekster, har motivasjonssitatene rett og slett ikke fått plass, selv
om de har hatt stor plass i folks hverdag.
– En individualistisk kultur
I oppgaven sin har Bø vært opptatt av
hva sitatene sier om vår tid, kultur og mentalitet. Mange søker en form for
bekreftelse, mener hun. Også Svennevig mener de vitner om en
individualistisk kultur.
– Man er veldig opptatt av å realisere
seg selv som individ, sier han.
På samme sted hadde man tidligere for
eksempel religiøse standarder som fortalte oss hvordan vi skulle være gode
mennesker. Nå må vi finne ut av det andre steder.
– De sier noe om behovet for å tro på
noe i et sekulært samfunn, fortsetter Svennevig.
Han mener også at de korte
budskapene er som skapt for den raske strømmen i sosiale medier.
Referanse:
Bø, Mirjam Vada. (2023). «Bare tro på deg selv!» Mastergradsoppgave fra Universitetet i Agder. Utdrag på Sakprosasiden.