Motbydelige mark mot allergiske plager

Gamle ordtak blir som nye. Det noe møllspiste "med ondt skal ondt fordrives" ser ut til å passe perfekt på det nye midlet mot allergi: innvollsorm.

Neida, det er langt fra tull. Forskere har lenge hatt mistanke til at mark i magen på en eller annen måte kan beskytte mot astma og allergi. I områder med mye orm er allergi ei sjelden plage, og tidligere undersøkelser tyder på at infiserte barn har svakere allergiresponser enn normalt.

Og nå tror vitenskapsfolkene de vet hvorfor, melder Nature. Ny forskning antyder nemlig at innvollsmarken rett og slett øker kroppens produksjon av en type regulerende T-celler som demper immunresponsen.

Beskyttet mot astma

Det var marken Heligmosomoides polygyrussom som ble gjenstand for studier ved University of Edinburgh. Denne fem millimeter lange ormen krøller seg vanligvis rundt tarmtottene i magen på mus, og lever herrens glade dager på celler fra slimhinna.

Rick Maizels og kollegaene hans målte fort at produksjonen av de spesielle regulerende T-cellene var høyere i infiserte mus. Så hentet forskerne rett og slett ut en del av disse T-cellene, og overførte dem til mus uten orm.

Der begynte T-cellene straks å vandre av gårde til lungene, hvor de beskyttet musene mot astmatiske reaksjoner på husstøvmidd.

Men tro endelig ikke at innvollsparasitten driver noen slags veldedighet.

Bedre miljø

Ormene har brukt hundretusenvis av år på å tilpasse seg leveforholdene nede i magen, og til å pønske ut metoder for å få det enda bedre.

En slik metode går ut på å sørge for at vertens immunforsvar holder seg i skinnet, og ikke setter i gang noen storstilte aksjoner for å kaste ut inntrengere. Ormer, for eksempel. Det endelige resultatet er at marken også demper unødvendige immunreaksjoner som allergi og astma.

Det kan til og med tenkes at kroppen også har tilpasset seg ormene, tror forskerne.

- Immunsystemet har antageligvis utviklet seg slik at det tar hensyn til dempinga fra parasittenes side, sier Maizels til Nature.

Dermed kan man faktisk tenke seg at kroppens eget forsvar er for aktivt, uten den vanlige påvirkningen fra ormer.

- Parasitten lager tydeligvis ett eller annet stoff som kan bli veldig verdifullt innen medisinsk behandling, tror forskerne.

Og hvem vet. Kanskje mamma til og med kan slakke litt på det der forbudet mot å spise snø?

M. S. Wilson, M. D. Taylor, A. Balic, C. A.M. Finney, J. R. Lamb & R. M. Maizels, Suppression of allergic airway inflammation by helminth-induced regulatory T cells, Journal of Experimental Medicine, Volume 202, Number 9, p. 1199-1212.

Nature: Intestinal worms show their up side