Får eggceller til å dele seg uten sædceller

Britiske forskere har klart å få menneskelige eggceller til å oppføre seg som om de var befruktet - uten å bruke sædceller.

I framtida kan dette bli en kilde til embryonale stamceller som styrer unna de etiske problemstillingene.

Det er knyttet mange etiske spørsmål til eksisterende teknikker for å høste stamceller fra donerte befruktede egg. I Norge er dette forbudt.

Kun kromosomer fra mor

Eggcellene som har delt seg på egen hånd, inneholder ingen faderlige kromosomer, og kan derfor ikke utvikle seg til en baby. Cellene inneholder to sett med kromosomer fra mor.

For å lure eggcellene til å dele seg har forskerne brukt et enzym kalt PLC-zeta.

Vanligvis produseres dette enzymet av sædceller. I laboratoriet får det eggcella til å dele seg ved å lure den til å tro at den har blitt befrukta. Forskerne kaller enzymet en “livsgnist”, melder New Scientist.

Blatocyst

Trikset får eggcellene til å dele seg i fire til fem dager, til det er oppstått en klump på 50 til 100 celler - altså til de har nådd det såkalte blastocyststadiet.

For embryo som har utviklet seg etter befrukting, er dette stadiet hvor forskerne kan høste stamceller. Forskerne mener at eggcellene som har blitt lurt til å dele seg uten å være befruktet, i teorien også vil kunne produsere stamceller.

Fordi slike stamceller vil være produsert av eggcella alene, kan de ikke sees som potensielt menneskeliv, mener forskerne.

Kappløp

Menneskelige eggceller inneholder to sett med kromosomer, men det ene blir vanligvis kastet ut innen to timer etter befruktning. Forskergruppen fra Wales College of Medicine ved Cardiff University har brukt en standard kjemisk behandling for å hindre dette, slik at begge settene med kromosomer kommer fra mor.

Forskerne håper å være de første til å høste stamceller fra eggceller som har blitt lurt til å dele seg på denne måten.

De er imidlertid ikke den eneste forskergruppen som arbeider med dette. Flere grupper er på sporet av det samme.

Dersom de får det til, gjenstår arbeidet med å forsikre seg om at disse stamcellene trygt kan brukes, uten at det utløser et angrep fra mottagerens immunsystem.

Kan være nyttig for assistert befruktning

Oppdagelsen av enzymet som får eggcella til å dele seg kan også ha potensial til å hjelpe par som gjennomfører assistert befruktning.

Én teknikk for assistert befrukting er å sprøyte sædcella rett inn i egget i laboratoriet, og så sette dette inn i kvinnens livmor.

Noen ganger starter ikke disse befruktede eggcellene å dele seg. Årsaken kan være at sædcella hadde for lite av det nevnte enzymet. Å tilføre enzymet på kunstig vis kan kanskje sette prosessen i gang.

N. T. Rogers, E. Hobson, S. Pickering, F. A. Lai, P. Braude og K. Swann; Phospholipase C causes Ca2+ oscillations and parthenogenetic activation of human oocytes; Reproduction; 128, 697-702; 2004; DOI: 10.1530/rep.1.00484.

New Scientist: Zappend human eggs divide without sperm