Etiske stamceller med ny metode

Ved å hente enkeltvise celler fra tidlige menneskeembryo har amerikanske forskere funnet en teknikk hvor de ikke trenger å ødelegge embryoet.

Forskerne håper at denne oppdagelsen kan gjøre det mulig å forske på embryonale stamceller, og samtidig unngå den kontroversielle ødeleggingen av embryo.

I dag er det nemlig forbudt i USA å bruke føderale forskningsmidler på forskning som “truer” menneskelige embryo.

Tidligere stadium

Embryonale stamceller blir vanligvis dyrket ved å hente ut flere celler fra et embryo som befinner seg på det såkalte blastocyst-stadiet. Dette fører til at embryoet blir ødelagt.

I fjor viste den samme forskningsgruppen at de kunne ta ut én enkelt celle fra et museembryo på et tidligere stadium, og få dette til å bli en koloni av stamceller i laboratoriet.

Prosedyren ligner på den som gjennomføres ved assistert befruktning i forbindelse med preimplantasjonsdiagnostikk, hvor man tar én celle fra embryoet for å stille genetisk diagnose - uten å skade fosteret.

2 av 91 celler

Den amerikanske forskergruppen har brukt 16 embryo som var til overs ved klinikker for assistert befruktning, og som var donert til forskning. Hvert av embryoene hadde på det aktuellet stadiet mellom åtte og 16 celler.

Med en pipette ble én og én celle hentet ut enkeltvis. Hver celle ble dyrket separat for å se om den ville dele seg og danne en stamcellelinje.

Mer enn halvparten av de 91 cellene som ble hentet ut, delte seg minst én gang. 28 av dem dannet klumper som vokste i kultur.

Forskerne overførte disse klumpene til kulturer hvor andre menneskelige embryonale stamceller allerede vokste.

I eksperimentene fikk forskerne to stabile cellelinjer som oppførte seg akkurat som konvensjonelle embryonale stamcellelinjer.

Rutine?

Teknikken kan gjøre det til rutine å dyrke stamcellelinjer fra celler hentet ut ved preimplantasjonsdiagnostikk, rapporterer tidsskriftet Nature.

Forskerne bak studien foreslår at man kan la én celle som blir hentet ut ved preimplantasjonsdiagnostikk vokse natten over, slik at den får tid til å dele seg.

Deretter kan den ene cellen brukes til å stille genetisk diagnose, mens den andre kan brukes til å etablere en stamcellelinje. Embryoet kan settes inn i kvinnens livmor og utvikle seg til en graviditet.

Risiko

Juristene er imidlertid ikke helt overbevist. Føderale lover forbyr forskning som “truer” menneskelige embryo, og preimplantasjonsdiagnostikk innebærer en viss risiko for embryoet.

Teknikken er heller ikke spesielt effektiv foreløpig.

Dermed er det ikke klart om styresmaktenes advokater vil godkjenne føderale forskningsmidler til forskning på celler som er hentet ut med den nye teknikken.

Bildeserien under viser hvordan forskerne henter ut én enkelt celle fra et embryo, trinn for trinn:

Irina Klimanskaya, Young Chung, Sandy Becker, Shi-Jiang Lu og Robert Lanza; Human embryonic stem cell lines derived from single blastomeres; Nature advance online publication; 23. august 2006; doi:10.1038/nature05142.

Nature: Early embryos can yield stem cells?and survive