Strålende behandling

Norske forskere bruker lys for å utvikle skreddersydde medisiner som bare virker der kroppen er syk. Dette kan fri framtidas pasienter for både ubehagelige og alvorlige bivirkninger.

En av de største utfordringene med mange av dagens medisiner, er å få dem til å virke bare på den delen av kroppen som er syk. I mange tilfeller kan det være vanskelig å få medisinene fram til stedene der de skal virke uten at det gir bivirkninger i resten av kroppen.

En måte å løse dette problemet kan være å lage medisiner som bare virker når de blir utsatt for lys. Det er nettopp dette forskere ved Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo jobber med å utvikle.

- Metoden har lenge vært brukt til behandling av sykdommer som psoriasis og kreft, forklarer farmasiprofessor Hanne Hjorth Tønnesen og førsteamanuensis Solveig Kristensen.

- Det nye er å kombinere harmløse stoffer som ikke har vært betraktet som mulige legemidler med stoffer som kan hjelpe til med å få medisinen fram til virkestedet.

Resultatet kan bli et skreddersydd produkt som virker bare på det syke stedet, uten verken plagsomme eller alvorlige bivirkninger.

Vekket av lys

- En metode for å lage lysstyrte medisiner går ut på å finne en medisin som i utgangspunktet er inaktiv, men som blir aktiv når den utsettes for lys, forklarer forskerne.

- Prinsippet er velkjent, men vi kan bruke stoffer som ingen før har kunnet forestille seg som legemiddel, sier Kristensen.

Det går for eksempel an å bruke ufarlige stoffer som danner forbindelsen singlet oksygen når de blir bestrålt med lys. Den kan nemlig bli et kraftfullt våpen i kampen mot antibiotikaresistente bakterier.

Ødelegger motstandsdyktige bakterier

Singlet oksygen er et ustabilt stoff som umiddelbart reagerer med omgivelsene. Denne reaksjonen kan drepe celler. Dersom vi kan få slike reaksjoner til å skje inne i bakterier, kan stoffet brukes til å drepe selv motstandsdyktige bakterier.

Men hvordan får man et ustabilt og skadelig stoff til å vente med å reagere til det er vel inne i bakteriene?

- Singlet oksygen kan dannes ved hjelp av lys, i en fotokjemisk prosess. Det vi prøver å gjøre er å få bakteriene til å ta opp et inaktivt og harmløst middel, forklarer Hjorth Tønnesen.

- Så bestråler vi skapningene med lys fra ei spesiell lampe. Da danner det inaktive stoffet singlet oksygen, som nærmest virker som små bomber inne i bakteriene.

Nå gjelder det bare å lage et preparat som bakteriene tar opp i seg, men som vanlige celler stenger ute.

Samtidig jobber forskergruppa ved Farmasøytisk institutt også med andre mulige metoder for å styre medisiner med lys.

Ei kappe med lyslås

- Det går an å lage lysstyrte medisiner ved å pakke inn legemidlet i ei kappe, en slags kjemisk konvolutt, som kan åpnes av lys, sier Hjorth Tønnesen.

Utfordringa her er å finne det riktige innpakningsstoffet. Forskerne har både sukkerstoffer og fettstoffer i kikkerten, men foreløpig er det et langt stykke fram til ferdig produkt.

- Stoffene vi har undersøkt her på instituttet har foreløpig ikke vært så lovende. Det ser ut til at vi må løse oppgaven på en annen måte, eller velge et annet stoff, sier Hjorth Tønnesen, som påpeker at dette er langsiktig forskning som kommer til å ta mange år.

Det er også viktig å finne fram til stoffer og lyskilder som gjør at helsepersonell kan få til en kontrollert behandling.

- Det kan jo ikke være slik at folks påkledning, eller møte med tilfeldige glimt av sol skal styre resultatet, forsikrer forskerne.