Nytt håp for psoriasispasienter

Hudsykdommen psoriasis kan gjøre livet temmelig surt for menneskene som har den. Nå kan imidlertid en ny behandlingsform være på trappene.

Huden til mennesker med psoriasis har rett og slett gått litt av hengslene. I stedet for å trykke opp nye hudceller i normal fart slik at huden fornyer seg i løpet av tre - fire uker, pøser den ut nye celler i rekordtempo.

Prosessen som skal ta flere uker er over på fire - sju dager, og resultatet er illrød hud med sølvaktige skjell på. Til alt overmål er elendigheten uhelbredelig.

- Vi regner med at omtrent tre prosent av befolkningen i Norge har sykdommen, forteller Jan Monsbakken, generalsekretær i Norsk Psoriasisforbund.

Men nå er altså tyske forskere på sporet av et nytt stoff som kan gi en effektiv behandling for hudlidelsen. Såkalte metalloproteinase-inhibitorer ser nemlig ut til å hindre cellene i overhuden i å dele seg for fort.

Stopper enzym

"Volker Herzog og Christina Siemes ved modell av huden."

Bråkmakerne i huden til mennesker med psoriasis er keratinocytene, cellene som ligger i sjiktet mellom lærhuden og overhuden. Et av stoffene som stimulerer delinga i disse cellene, er proteinet sAPPa.

sAPPa lages ved at spesialdesignede enzymer klipper kantene av et større protein, APP. Og det er slike enzymer forskerne kan hemme med metalloproteinase-inhibitorene.

- Etter å ha tilført disse stoffene til celler fra psoriasispasienter, så vi at utskillelsen av sAPPa stanset nesten helt, sier professor Volker Herzog fra Universitetet i Bonn i ei pressemelding. Dermed sank tempoet på delinga også tilbake mot normalen.

Herzog mener metalloproteinase-inhibitorene kan inngå i et nytt, lovende behandlingsalternativ for psoriasispasientene.

Få bivirkninger

- Den vanligste behandlinga i dag er kortisonkremer, eller salver med ei blanding av kortison og D-vitaminderivater, sier Monsbakken.

"Christina Siemes med celleprøver fra psoriasispasienter."

Det er også utviklet nye immundempende midler som allerede er i bruk i USA, og som antageligvis snart er på markedet her også. Men disse må sprøytes inn i kroppen.

Metalloproteinase-inhibitorene vil derimot etter all sannsynlighet komme i salveform, og foreløpig har ikke forskerne funnet en eneste bivirkning av stoffet. Det meste av effekten forsvinner etter 72 timer, og selv i fem ganger for høy konsentrasjon så ikke middelet ut til å gjøre noen skade på cellene.

Nå forbereder forskerne snarlige forsøk hvor inhibitorene skal smøres på nakenmus som har fått hudtransplantasjoner fra psoriasispasienter. Og etter det er tester på mennesker like rundt hjørnet. Så nå er det altså bare å håpe på det baste.

Og i mellomtida, for alle dere som ikke har psoriasis, prøv å huske at uhumskhetene ikke er smittsomme.

C. Siemes, T. Quast, E. Klein, T. Bieber, N. M. Hooper, & V. Herzog, Normalized Proliferation of Normal and Psoriatic Keratinocytes by Suppression of sAPPa-Release, Journal of Investigative Dermatology, 2004, Vol. 123, No 3, p. 556-563.

Norsk psoriasisforbund