Snart slutt på kløe og nysing?

Proteinet p110delta har mye av skylda for allergiske host, hark og rennende neser. Nå håper forskerne at framtidens medisiner kan sette stoffet ut av spill.

Allergi er en irriterende lidelse. Ikke nok med at den steller i stand fin kløe, sjarmerende nysing og rennende øyne i møtet med fullstendig dagligdagse saker som dyr, pollen eller støv. I tillegg er hele sirkuset forårsaket av en slags forræderisk reaksjon fra din egen kropp.

Immunforsvaret, som i utgangspunktet skal sørge for at du holder deg frisk, begynner plutselig å oppføre seg som det amerikanske militæret. Før du vet ordet av det har det kastet seg over en eller annen småting som strengt tatt ikke representerer noen fare.

Avverger offensiver

Nå har imidlertid britiske forskere funnet ut at mye av reaksjonen kan spores tilbake til proteinet p110delta. Når de hemmer stoffet hos allergiske mus, kan de avverge unødvendige offensiver mot støv i krokene og andre allergener.

- Ved å behandle p110delta direkte, håper vi å få slutt på ubehagelighetene de lager for mange allergikere, sier Dr. Khaled Ali som leder studiet ved University College London.

Når immunsystemet reagerer på pollen eller andre uskyldigheter, aktiveres noen immunceller som kalles mastceller. Det er disse som frigjør stoffer som gir de karakteristiske symptomene som nysing og kløe.

Viktig signalmolekyl

Proteinet p110delta er et viktig signalmolekyl i mastcellene, og setter man det ut av spill, blir den allergiske reaksjonen betraktelig mindre. De som mangler genet for proteinet i utgangspunktet får temmelig reduserte reaksjoner, og hemmer man p110delta med eksperimentmedisiner, fordufter hele allergien. I hvert fall i mus.

- Det er viktig å huske at mus ikke er mennesker, advarer imidlertid Dr. Bart Vanhaesebroeck i ei pressemelding. Arbeidet vårt peker mot ei lovende framtid for utviklinga stoffer som hemmer allergiske lidelser, men medisiner for mennesker er fremdeles langt unna.

Dessverre.

Undertegnede journalist skulle vel egentlig helst sett at resultatene kom før våren.

A. Khaled et al., Essential role for the p110 phosphoinositide 3-kinase in the allergic response, Nature 431, p 1007 - 1011 (21 October 2004); doi:10.1038/nature02991.

Nature: Sammendrag av artikkelen