Denne artikkelen er produsert og finansiert av Havforskningsinstituttet - les mer.

Fet fisk, som laks og makrell, inneholder særlig mye omega 3-fettsyrer.
Fet fisk, som laks og makrell, inneholder særlig mye omega 3-fettsyrer.

Spør en forsker:
Kan omega 3 beskytte mot sykdom?

– Det er dokumentert at omega 3-fettsyrer motvirker plutselig hjertesvikt. Andre påstander skal du ta med en klype salt, sier ernæringsforsker Livar Frøyland.

Publisert

Listen over positive effekter fra omega 3 har est ut i takt med tilbudet av kosttilskudd, mener Frøyland. Det kan være bedre syn, hjernefunksjon og intelligens.

– Når vi kjøper kosttilskudd, tror jeg de færreste gjør det av grunner som ligger 30 år frem i tid, men mer for lovnader om bedre helse i morgen, sier han.

Tilbudet av omega 3-produkter er i dag enormt. Kapslene er laget av krill, raudåte, fiskeavskjær, mikroalger eller torskelever.

– Det finnes svært mange vitenskapelige artikler der forfatterne finner en rekke endringer i helsen som de tilskriver av omega 3. Disse studiene har gjerne til felles at de er små og går over kort tid. I praksis er det tilnærmet umulig å måle varige helseeffekter på detaljnivå, sier Frøyland.

Ernæringsforsker Livar Frøyland.
Ernæringsforsker Livar Frøyland.

Hvor mye smartere har Kari blitt?

Han forklarer:

– Død er lett å måle i befolkningen. Enten dør du av hjerte- og karsykdom eller ikke. Og så kan du knytte det opp mot kosthold og ernæring.

– Men i en studie som går over dager eller uker: Hvordan skal du dokumentere at noe Kari spiser, fører til at hun får to prosent bedre hjerne enn Per, eller at hun lever fire år lengre?

I to store metastudier i 2018 og 2020 gikk uavhengige forskere gjennom mye av forskningslitteraturen. Blant mer enn 162 000 deltakere fant de bare en moderat til lav effekt mot plutselig hjertesvikt.

Virker trolig best gjennom maten

Det kan også virke som om omega 3 inntatt som kosttilskudd ikke har samme effekt som å få fettsyrene gjennom et variert kosthold.

– To legemiddelselskaper har nylig meldt at de har avbrutt studiene sine av henholdsvis fiske- og krillolje. De fant ikke bedre effekt hos de som fikk tilskudd enn hos de som fikk placebo, forteller Frøyland.

Helsemyndighetenes råd er å spise fisk to til tre ganger i uken, og gjerne også som pålegg. Da dekker du behovet for marint omega 3, i tillegg til andre viktige næringsstoffer, som for eksempel jod.

– Omega 3-fettsyrer i seg selv forebygger altså til en viss grad hjerte- og karsykdom på lang sikt. De er viktige fettsyrer, men ikke vidundermiddel, konkluderer Frøyland.

Andre vidundermidler?

– Hva med andre stoffer som gjerne er tilsatt i omega-3-tilskudd? D-vitamin for eksempel.

– Tran ble opprinnelig solgt som «medisintran» nettopp på grunn av D-vitamin. Mangel på D-vitamin i befolkningen førte til rakitt, altså at folk fikk svakt skjelett og ble hjulbeinte. Det virker det mot, sier Frøyland.

– Men det er klart at jo mer du putter inn i et kosttilskudd, jo mer vil det nærme seg det beste tilskuddet, nemlig mat, avslutter forskeren.

Fakta om sjømat og hjerte- og karsykdom

  • En vitenskapelig kunnskapsoppsummering viser sammenheng mellom inntak av sjømat og redusert risiko for plutselig død relatert til hjerte- og karsykdom.
  • Dette blir knyttet mot de marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA som fisk, særlig fet fisk, har rikelig av.
  • Det kan også spille en rolle at fisk og sjømat som du spiser, erstatter annen mat som kanskje ikke bidrar til et sunt og variert kosthold.

Referanse:

A. S. Abdelhamid mfl.: Omega‐3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Systematic Review, 2018 (oppdatert 2020).