Musikk gir sponsorene mest

Det er musikk for (nesten) alle penga når kultursponsorene skal svare på hvilken kulturform de får mest utbytte av å samarbeide med, fastslår BI-forsker Anne-Britt Gran.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennom de siste årene har næringslivet brukt stadig mer penger til å sponse og samarbeide med kulturlivet, i hvert fall frem til den internasjonale finanskrisen begynte å prege nyhetsbildet.

Norske bedrifter bruker mer enn halv milliard kroner i året på kultursponsing og øvrig samarbeid med kulturlivet (da er kulturinnslag knyttet til eventsponsing ikke talt med).

Hele fire av ti norske bedrifter (39 prosent) har sponset og/eller samarbeidet med kulturlivet i løpet av de siste 12 månedene.

Det viser en fersk studie som førsteamanuensis Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI og direktør Elizabeth C. Bjørn-Hansen presenterte på konferansen Kunst + Kapital 2008.

Kultursponsorenes favoritter

Men det er ikke like lett for alle kulturformer å vinne sponsorenes gunst. Når bedriftene samarbeider med kulturlivet, forventer de å få noe tilbake for sin sponsorinnsats, gjerne i form av bedre omdømme eller økt motivasjon for bedriftens ansatte.

(Foto: Erik Berg/Den norske opera)

- Når vi sponser Operaen, er det fordi vi ønsker å vise samfunnsansvar. Men vi gjør det også for å selge flere biler, fastslår direktør Johnny Kristian Danielsen i Mercedes-Benz Personbil.

Mercedes-Benz er en av hovedsponsorene til Den Norske Opera & Ballett.

Sponsorsjef Jacob Lund i DnB Nor, som forvalter et årlig sponsorbudsjett på nærmere 100 millioner kroner, er like klar:

- Vi kjøper oss en plass i solen. Vi ønsker å bli knyttet til og assosiert med det vi sponser.

Musikk gir mest utbytte

Analysefirmaet Perduco Kultur har i september 2008 intervjuet 2000 bedrifter fra hele landet om kultursponsing og bedriftenes samarbeid med kulturlivet.

- Nesten en tredjedel (32,1 prosent) av bedriftene som har sponset kultur gjennom de siste året, svarer at musikk er den kulturform de har hatt mest utbytte av å sponse eller samarbeide med, fremholder Anne-Britt Gran.

Hun er faglig leder for bachelorstudiet i kultur og ledelse ved BI.

Musikk omfatter også festivalsponsing, innkjøp av instrumenter og stipender til talentfulle musikere.

Teater nummer to

BI-forsker Anne-Britt Gran studerer kultursponsing og samarbeid mellom bedrifter og kulturlivet.

Teater inntar en klar andreplass på listen over de kulturformer som gir kultursponsorene mest utbytte.

11,9 prosent av kultursponsorene oppgir at de har hatt mest utbytte av å sponse eller samarbeide med teater.

Beskjedne 3,9 prosent av bedriftene som har sponset kultur det siste året, sier de har hatt mest utbytte av å sponse billedkunst, mens opera blir nevnt av 2,8 prosent av bedriftene.

Deretter følger kulturminner (favoritt blant 2,5 prosent av bedriftene), film (førstevalg blant 1,3 prosent av bedriftene) og dans/ballett (nevnt av 1,2 prosent av bedriftene).

Studien viser at en rekke kulturformer må se hva de kan gjøre for å gjøre seg mer attraktive for næringslivet, om ønsker å tiltrekke seg flere sponsorkroner.

Referanse:

Artikkelen baserer seg på foredraget ”Holdninger og myter om kultursponsing”, presentert av Anne-Britt Gran og Elizabeth C. Bjørn-Hansen på konferansen Kunst + Kapital 2008, som ble arrangert 11. november 2008 på Handelshøyskolen BI.

Konferansen ble arrangert av Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen i Oslo og Forum for kultur og næringsliv.

Powered by Labrador CMS