Folk skaper ny geologisk tidsalder

Jordens geologi påvirkes av mennesker. Derfor vil forskere innføre en ny tidsalder på den geologiske tidsskalaen - "den menneskelige epoken".

Den geologiske tidsskalaen står helt bokstavelig skrevet i stein. Nærmere bestemt i lag av stein.

Det er en skala der inndelingene oftest gjøres i millioner av år, og som går helt tilbake til planetens fødsel for 4,7 milliarder år siden.

Nå mener et stort antall forskere at menneskets påvirkning av jordens geologi berettiger et nytt trinn på skalaen.

De vil avslutte holocen-epoken og grunnlegge det de kaller “den menneskelige epoke” (human epoch). Det skriver den britiske avisen The Independent.

Landbruk og fossile drivstoff endrer geologien

Tidligere er overgangen til nye tidsaldere på den geologiske tidsskalaen skjedd på bakgrunn av store naturfenomener som masseutrydding av liv etter et gigantisk meteornedslag, eller en ny istid.

Holocen-epoken markerte for eksempel slutten på siste istid, for 12 000 år siden.

Derfor er det overraskende at forskerne nå vil skrive inn menneskerasens ubetydelige tid på jorden som en geologisk faktor.

Men de mener at mennesket har påvirket geologien via landbrukets endringer av landskapet, via masseutryddingen av dyr og planter, via endringer i sammensetningen av atmosfæren gjennom brenning av fossile drivstoff og via stigende verdenshav som et resultat av den globale oppvarmingen.

Geologer samlet for å diskutere den nye epoken

Denne måneden møtes the International Commission on Stratigraphy (ICS) i Praha.

Kommisjonen er ansvarlig for inndelingene på den geologiske tidsskalaen. Her vil en gruppe eksperter – The Anthropocene Working Group – presentere en rapport om muligheten for å introdusere “den menneskelige epoken” på skalaen.

Det er i midlertidig lagt opp til en opphetet debatt. The Independent mener at ICS er splittet.

Mens noen argumenterer for at menneskets ankomst til jorden har betydd en av de største omveltningene i planetens historie, så mener andre at vi må vente 10-20 000 år med å vurdere om menneskerasens innflytelse kan legitimere en ny geologisk epoke.