Vulkaner på Hawaii er formet som pannekaker

Ny forskning viser hvordan kjempevulkaner dannet noen av verdens vakreste øyer.

Hawaii ble, i langt høyere grad en man har trodd, formet av flytende lava, viser ny studie. (Foto: Colourbox)

Hawaii er hjemsted for fem enorme vulkaner. Den største aktive vulkanen er Mauna Loa, som tårner 4000 meter over havoverflaten.

Går man ut fra høyden fra havbunnen, er Mauno Loa over 9000 meter høy og dermed høyere enn Mount Everest.

Klodens største aktive vulkan er et høyt fjell av lava som er bygget opp i lag.

Det viser en ny amerikansk studie som kan være med på å svare på hvordan Hawaii ble formet. Det skjedde ved at lag på lag av flytende lava la seg på hverandre som en stor stabel pannekaker.

Den konvensjonelle forståelsen er derimot at Hawaii ble dannet av magma som er størknet inne i vulkanene.

– Øyene er hovedsakelig formet av flytende lava som er veltet ut av vulkanene, og ikke av størknet magma inne i vulkanene, forteller forsker Ashton Flinders fra University of Rhode Island og University of New Hampshire til Livescience.

Studien er nylig presentert i det vitenskapelige tidsskriftet Geophysical Science Letters.

Dansk forsker er begeistret

Rikke Pedersen er senterleder ved Nordisk Vulkanologisk Center ved Islands Universitet. Hun er imponert over det datamaterialet de amerikanske forskerne har samlet inn, og hun synes resultatet er spennende.

– Det er en interessant studie som gir oss bedre innsikt i vulkansk aktivitet omkring Hawaii og kanskje også steder der man finner vulkaner i midten av tektoniske plater, sier Pedersen.

Avslører Hawaiis hemmelighet

De amerikanske forskerne har studert tyngdekraften til Hawaiis massive vulkaner. De brukte instrumenter som kunne identifisere ulik masse i mineralene.

Størknet magma fører typisk til kompakte og tunge steinarter, mens flytende lava tar opp luftbobler og fører til lette steinarter.

Ashton Flinders og kollegene hans brukte gravitasjonsdata for å estimere hvor mye av Hawaii som består av størknet lava, og hvor mye som består av størknet magma.

Dataene viste at Hawaii og naboøya Kauai bare består av 10 til 30 prosent magmastein. Tidligere studier har satt tallet til mellom 65 og 90 prosent.

Startet for en million år siden

De tunge steinartene har presset seg inn i sprekker som forbinder jordoverflaten med kamre dypt i undergrunnen. Her har magmaen satt seg fast og hjulpet vulkanen med å vokse i bredden.

Resten av øyene er, ifølge den nye studien, bygget langsomt opp i lag ved hjelp av lavastrømmer.

Rikke Pedersen er litt skuffet over at forskerne ikke har diskutert muligheten for at sedimenter kan ha påvirket resultatene.

– Hvis sedimenter er blitt begravet av lavastrømmer, kan de ligge som små lommer inn i vulkanen. De er lettere enn steinartene rundt, og det kan ha gitt et utslag i gravitasjonsdataene, sier Pedersen.

Finner også ny vulkan

De amerikanske forskerne tror den første lavaen skjøt opp gjennom havbunnen for omkring en million år siden. For 400 000 år siden brøt vulkanen havoverflaten.

Ashton Flinders forteller dessuten til Livescience at det er flere interessante detaljer i gravitasjonsdataene. Det er blant annet tegn på at flere små vulkaner ligger begravet under lavastrømmene.

Forskergruppen har kanskje funnet en ørliten vulkan som man ikke har kjent til tidligere. Den har nå fått navnet Uwapo, og forskerne arbeider med å finne ut om den faktisk er en selvstendig vulkan.

– Det er fremdeles en debatt omkring dannelsen av Uwapo. Jeg har brukt øyas gravitasjonsfelt til å argumentere for at den har en annen magmakilde enn vulkanene rundt, forteller Flinders.

Intrusive dike complexes, cumulate cores, and the extrusive growth of Hawaiian volcanoes, Geophysical Research Letters (2013), DOI: 10.1002/grl.50633