Opportunity var her

Vi blir stadig bedre kjent med landskapet på Mars. Sanddyner og kjørespor etter roveren Opportunity synes på dette nye bildet av Victoria Crater.

Romsonden Mars Reconnaissance Orbiter har gått i bane rundt den røde planeten siden 2006. Ombord har den instrumenter som kan ta ekstreme nærbilder av marsoverflaten.

Ifølge de tidlige estimatene er krateret mellom 10 og 100 millioner år gammelt. Steinen i krateret er imidlertid mye eldre enn det – kanskje et par milliarder år?

NASA har vist oss Victoria Crater tidligere, men det nye bildet er tatt fra en annen vinkel – nesten som vi titter ut av vinduet på et fly. Detaljnivået er imponerende.

Kikker du nærmere på den høyoppløselige versjonen av bildet kan du for eksempel se sporene etter Opportunitys hjul langs kraterkanten.

En høyoppløselig versjon av bildet finner du hos University of Arizona.

Marsroveren Opportunity brukte to år fra september 2006 på å utforske kanten og kjøre ned i selve det 800 meter brede krateret.

Roveren brukte mye tid på å studere de geologiske lagene som er synlige i kraterets bratte vegger, men dette er vanskelig å se ovenfra.

Spesielt iøynefallende på det nye bildet er et lyst bånd nær toppen av kraterveggen. Fargene har blitt forsterket for å gjøre subtile forskjeller tydeligere.

Opportunitys undersøkelser indikerer at det lyse båndet nær toppen av kraterveggen ble dannet av noe som kalles diagenese. Det vil si fysiske og kjemiske endringer i sedimentet etter avsetningen, som forandrer det løse sedimentet til en fast bergart.

Hvis du lurer på hva Opportunity driver med nå om dagen, så er den fullt opptatt med å undersøke en meteoritt kalt “Block Island” i området Meridiani Plannum. Du kan finne ut mer om hvor roveren befinner seg på NASAs nettsider.

The University of Arizona: An Oblique View of Victoria Crater