Når blomstrer tomaten?

Forskere har identifisert genet i tomatplanten som regulerer blomstringstidspunktet. Senere blomstring kan gi flere tomater.

Noen planter får bare én blomst, men for de som får flere per plante - som tomater - påvirker tidspunktet for blomstringen hvor mange blomster den får.

Hvis blomstringen starter for tidlig, kan tomatplanten ende opp med én enkelt tomat, mot normalt mellom syv og ti. Jo senere blomstringen starter, jo flere grener dannes – som igjen gir flere tomater.

Blomstringsgen

Forskere har nå identifisert et gen i tomaten som bestemmer når blomstringen skal settes i gang. Funnet kan ha store praktiske konsekvenser, siden man kan genmanipulere planter slik at man får en optimal avkastning på avlingene i jordbruket.

– Alt må times perfekt når en plante skal bestemme seg for å bytte fra å lage blader til å starte blomstringen, sier Zach Lippman til eScience News.

Han er en av forfatterne av studien som ble publisert i Nature Genetics denne uken.

Sakte og forsiktig

Dette genet som avgjør når blomstringen starter kalles terminating flower. Genet er tidligere identifisert, men man har ikke visst hvilke egenskaper det har.

– Genets funksjon er å passe på at blomstringen skjer sakte og forsiktig, sier forsker Lippman.

Hvis planten spirer for fort, kan det være bladene ikke har nok energi til å gi videre til blomsten. Dermed blir det ikke like mange blomster – eller frukter, slik det er i tomatens tilfelle.

Lippman tror planter kan ha utnyttet denne mekanismen allerede gjennom evolusjon. I naturen kan noen planter klare seg bedre hvis de lager færre blomster over en lengre tidsperiode. Dermed kan det lønne seg for dem å starte blomstringen litt tidligere.

Kan gi økte avlinger

Tomater er en del av søtvierfamilier (på latin: solanaceae). Aubergine, paprika og potet er også en del av søtvierene. Familielikheten kan gjøre at forskningen kan ha overføringsverdi til andre planter.

Håpet videre er at oppdagelsen kan brukes i genmanipulering, og gi større avlinger.

Cora A. MacAlister m.fl. (2012). Synchronization of the flowering transition by the tomato Terminating Flower gene. Nature Genetics 11. november 2012. Sammendrag på nett.