Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - les mer.

Kosttilskuddet Beta-alanin brukes ofte av toppidrettsutøvere for å øke nivået av peptidet carnosin i musklene og gi økt styrke og utholdenhet. Carnosin kan også virke beskyttende mot nyreskade.

Medfødte ulikheter i muskelstyrke og nyrefunksjon kan skyldes genforskjeller i enzym

Forskere ser nå sammenhenger ved enzymet GADL1 og idrettsprestasjoner og nyrefunksjon.

Beta-alanin er et kosttilskudd som brukes av mange idrettsutøvere for å øke muskelstyrke og utholdenhet. Forskere ved Universitetet i Bergen har oppdaget at enzymet GADL1, som finnes naturlig i kroppen vår, produserer beta-alanin, som blant annet inngår i peptidet carnosin.

Enzymer er en klasse av proteiner som er nødvendige for alle celler i kroppen, mens peptider er en kjede av aminosyrer. Når tallet av aminosyrer overstiger 50, kalles peptidet ofte for protein.

– Tidligere ble det antatt at beta-alanin stammer fra kosten eller fra nedbryting av nitrogenbaser, forklarer prosjektleder av studien, professor Jan Haavik ved Institutt for biomedisin.

Nitrogenbaser inngår blant annet som byggesteiner i kroppens arvemateriale som DNA og RNA.

Undersøker mus

I forskningsprosjektet har de undersøkt mus som mangler enzymet GADL1. Musene hadde reduserte nivåer av carnosin i alle vevstyper, men mest nedsatt i skjelettmuskler og i luktelappen i hjernen.

Luktelappen er viktig for luktesansen, men kan også rammes av såkalte nevrodegenerative sykdommer, som Parkinsons sykdom og Alzheimers sykdom.

– Musene som manglet carnosin, hadde også tydelige tegn på økt oksidativ skade, noe som tyder på at carnosin kan beskytte mot oksidativt stress, skriver forskerne i en pressemelding.

Oksidativt stress en kjemisk reaksjon som oppstår når cellene våre forbrenner energi vi får fra mat, næringsstoffer og oksygen, og det dannes avfallsstoffer. Kroppen vår takler disse avfallsstoffene fint opptil et visst nivå, men blir det for mye, kan de derimot skade cellene våre og gi en ubalanse i kroppen.

Oksidativt stress er involvert i mange kroniske sykdommer, som hjerte-karsykdommer, kreft og nevrodegenerative sykdommer.

Dyremodell gjør det mulig å studere enzymet mer systematisk

Forskerne oppdaget enzymet for første gang for ti år siden, men var usikre på hvilken funksjon det hadde. Det nye musemodellen som manglet enzymet, viste forskerne at det er nødvendig for produksjonen av carnosin og beta-alanin, men det kan også produsere taurin, som blant annet er et signalstoff i hjernen.

– Det er nylig vist at genetiske varianter i GADL1 kan være med på å forklare medfødte forskjeller i muskelstyrke og nyrefunksjon hos mennesker. Det er også vist at carnosin kan virke beskyttende mot nyreskade.

– Vår forskning har vist at forklaringen kan være ulik kapasitet til å produsere beta-alanin, sier professor Haavik.

Det har blitt hevdet at beta-alanin kan brukes mot alt fra stress og psykiatriske lidelser til forebygging av kreft og Alzheimers sykdom.

– Det er fortsatt svært usikkert hva som er effekten og bivirkninger av dette stoffet, men dyremodellen vår gjør det mulig å studere dette mer systematisk, sier Haavik.

Elaheh Mahootchi mfl.: GADL1 is a multifunctional decarboxylase with tissue-specific roles in β-alanine and carnosine productio. ScienceAdvances, 2020. Doi: 10.1126/sciadv.abb3713

Forskning på carnosin

Carnosin er et peptid som for første gang ble påvist i muskelvev i år 1900 av den russiske kjemikeren Vladimir Gulevich.

Navnet carnosin kommer av det latinske ordet for kjøtt «carne.»

Beta-alanin er en komponent i carnosin, og brukes ofte av toppidrettsutøvere for å øke nivået av carnosin i musklene og gi økt styrke og utholdenhet.

De biologiske funksjonene av carnosin er fortsatt ikke avklart, men en ny dyremodell utviklet av forskere ved Universitetet i Bergen kan gi ny kunnskap om hva stoffet gjør med kroppen vår.