Heftige kollisjoner på vent

Nedslående førjulsmelding til partikkelfysikere: Protonkollisjonene i regi av superavanserte LHC blir utsatt enda lenger.

"Kontrollrommet til LHC. Foto: CERN"

Verdens største eksperiment kommer ikke i gang igjen før tidligst i juli 2009, ifølge den endelige rapporten etter heliumlekkasjen 19. september. Det melder Nature News.

Tidligere antydet European Organization for Nuclear Research (CERN) at partikkelakselleratoren Large Hadron Collider (LHC), kunne startes opp på nytt tidlig på vårparten neste år.

Nå slår dette tidsskjemaet sprekker. Blant annet må så mange som 53 magneter fjernes fra selve tunnelen for inspeksjon og reparasjon.

I tillegg må teknikere installere nye sikkerhets- og diagnostiseringssystemer i de to 27 kilometer lange partikkelbanene rundt LHC, som befinner seg 100 meter under bakkenivå.

- Det er mye som skal gjøres, sier James Gilles, en talsmann for CERN, til Nature News.

System for tidlig varsling

Utsagnet synes på ingen måte som noen overdrivelse, når man har å gjøre med LHC. Partikkelakselleratoren skal settes i stand til å gjenskape forhold slik de var like etter Big Bang.

Absolutt hver minste detalj må fungere når protoner skal krasje med en energitetthet som tilsvarer forholdene like etter at universet oppstod.

Fagfolkene som har undersøkt LHC i kjølvannet av lekkasjen i september, anbefaler at LHC får installert et eget system som kan varsle uønskede hendelser på et veldig tidlig stadium, melder BBC News.

Det antas at et slikt system kunne advart forskerne om heliumlekkasjen som har satt eksperimentene ved LHC tilbake med mange måneder.

Når eksperimentet forhåpentlig gjenopptas en gang til sommeren, kan ikke LHC kjøres med full kraft. Forskerne må nøye seg med to-tredeler av maksimal kapasitet i starten, fordi akselleratoren rett og slett trenger litt innkjøringstid.

Higgs-partikkelen

Protonkollisjonene i LHC vil i teorien kunne lage partikler som hittil aldri har vært observert, for eksempel Higgs-partikkelen.

Hvis det viser seg at den eksisterer, har forskerne fått på plass en ny brikke i universets vanskelige puslespill.

I så fall vil det være mulig å bevise at universet, med soler og planeter og det hele, bader i en slags kosmisk suppe. Les mer om Higgs i artikkelen Henger verden sammen med Higgs?

Hvis partikkelen faktisk eksisterer, antas det at nettopp kraften i LHC kan avsløre den.

Nature News: LHC further delayed