Nedtelling har begynt

Nye tester viser at verdens største partikkelakselerator fungerer som den skal. 10. september starter det unike eksperimentet. Universets største gåter skal knekkes.

Spenningen stiger ved CERN utenfor Geneve i Sveits, når det nå nærmer seg starten på vedens største eksperiment.

I en 27 kilometer lang bane, hundre meter under jorden, skal milliarder av ørsmå partikler smelles inn i hverandre, i nær lysets hastighet.

"Den 27 kilometer lange partikkelbanen er gravd ned 100 meter ned i bakken, på grensen mellom Frankrike og Sveits. Synkroniseringssystemer i partikkelbanen som går med klokka ble testet helgen 9. og 10. august. Det som regnes som verdens største eksperiment starter den 10. september. (Foto: CERN)"

Forskerne vil gjenskape noe som ligner på Big bang, og håper samtidig å finne svaret på noen av universets største gåter.

CERN har varslet at eksperimentet starter den 10. september. En rekke teser sist helg viser at Large Hadron Collidor (LHC) er i rute.

Partikler i banen

I LHC vil det være to partikkelstråler, der de bitte små protonene vil fare hver sin vei, med en hastighet som er 99,9999991 prosent av lysets.

Når protonene krasjer, håper forskerne å avsløre helt nye egenskaper ved universets minste byggestener.

Det som nå er testet er synkroniseringssystemene for banen der partiklene vil gå i klokkeretningen. En gruppe partikler ble sendt omlag 3 kilometer gjennom banen.

Tilsvarende tester for den andre partikkelbanen skal etter planen starte fredag 22. august.

Enormt prosjekt

"Fra monteringen av ATLAS, en av fire detektorer knyttet til partikkelbanen. Detektorene er som gigantiske digitalkameraer, og skal registrere av hva som skjer når partiklene kolliderer.(Foto: CERN)"

LHC involverer rundt 5000 forskere fra hele verden, og Norge bidrar på en rekke områder.

Beslutningen om å bygge verdens kraftigste partikkelakselerator ble tatt allerede i 1995. Energien i akseleratoren er sju ganger høyere enn noen annen akselerator som er bygget, og prosjektet har en kostnadsramme på rundt 50 milliarder kroner.

Eksperimentet har fått stor oppmerksomhet også langt utenfor forskerkretser. Etter en rekke forsinkelser er ventetiden snart over.

Nytt syn

Forskerne håper blant annet å finne ut hvorfor universet har masse, om det finnes flere dimensjoner enn de vi kjenner til.

Kanskje vil eksperimentene ved LHC også føre til at Einsteins relativitetsteori og synet på kvantemekanikken må endres.

Selv om eksperimentet skal starte 10. september, er det først i 2010 at LHC vil kjøre for full maskin. De som vil knekke universets største gåter må altså fortsatt smøre seg med litt  tålmodighet.

Les pressemelding fra CERN