3D-bilder gjennom ormehull

Elektromagnetiske "ormehull" kan få framtidas fjernsynsbilder til å henge som en sverm av lyspunkter i rommet foran oss, har en gruppe matematikere beregnet. Slike "ormehull" kan gjøre selve fjernsynsskjermen usynlig.

Ved å ordne lyspunkter i rekker og rader i en tredimensjonal terning plassert midt i et rom, kan 3D-fjernsynet tegne gjenstander som tilsynelatende henger fritt i rommet.

Dette teknologiske “trylleriet” er mulig ved å bruke elektromagnetiske “ormehull” eller “wormholes”.

“Wormholes” gjør det mulig å sende stråler gjennom et usynlig rør. Det betyr at en lyskilde kan komme til syne et godt stykke unna lyskilden, for eksempel midt i et rom.

Det er matematikeren Allan Greenleaf fra University of Rochester i New York og hans kolleger som har foreslått denne bruken av “wormholes”, forteller tidsskriftet Nature.

Snarveier gjennom rommet

"Denne sylinderen er dekket av et metamateriale som får lysstrålene til å bøye av og samles på andre siden, som om sylinderen ikke var der. (Ill: forskning.no etter Matti Lassas)"

Et “wormhole” er en snarvei gjennom tid og rom som er beskrevet i Einsteins generelle relativitetsteori. Hvis du kunne gå inn i et “ormehull”, så kunne du risikere å dukke opp for lenge siden i en galakse langt, langt unna. Ikke rart at “ormehull” har blitt populære blant science fiction-forfattere.

Slike snarveier er en teoretisk mulighet, men ingen har ennå observert dem. Navnet “ormehull” kommer fra den snarveien som en orm eller mark kan gnage tvers gjennom et eple.

De elektromagnetiske “ormehullene” er nesten like spektakulære. De gjør det mulig for elektromagnetiske bølger å bøye av rundt gjenstander og samle seg igjen på den andre siden, som om gjenstanden ikke skulle vært der. Hvis bølgene er lys, blir altså gjenstanden usynlig.

Usynlighetskappe

I oktober 2006 klarte amerikanske og britiske forskere for første gang delvis å gjøre et kobberrør usynlig, men bare for “øyne” som kan se i mikrobølgeområdet, en slags korte radiobølger.

For å få til det, laget de en “usynlighetskappe” av metamaterialer. Dette er materialer med elektriske kretser eller mekaniske strukturer i mikroskala som blant annet kan bøye elektromagnetiske stråler, for eksempel radiobølger og synlig lys.

"Lyskilden i den borteste enden ledes gjennom et elektromagnetisk ormehull i røret og kommer til syne for den som ser inn i den nærmeste enden. Selve røret er laget av metamaterialer og er usynlig. (Ill: forskning.no)"

Forskerne har ennå ikke fått til det samme med synlig lys, og langt mindre med lys av forskjellige farger.

Teoretisk sett er det likevel ikke noe i veien for å lage usynlige gjenstander med metamaterialer, hevder forskerne.

Tunnel av lys

Ved å sende lyset fra en lyskilde gjennom et slikt “ormehull”, ville lyset kunne komme til syne et annet sted. Det ville bli som om du kunne se ned i bunnen av kaffekoppen din og rett ut på gata, heter det i nyhetsmeldingen fra Nature.

Forskerne understreker likevel at det blir lenge til man kan “løpe og kjøpe” slike 3D-fjernsyn. Å få dette til i mikrobølgeområdet i et flatt plan er vanskelig nok. Å få det til i tre dimensjoner med synlig lys krever mange års teknisk utvikling.

Men kommer forskerne i mål, kan det hende at usynlighetskappen til Harry Potter omsider ser dagens lys.

Eller - rettere sagt - ikke ser dagens lys …