Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Både flaggermus og blinde mennesker har utviklet evnen til å høre hvordan omgivelsene ser ut. Nå har forskere fra Sveits og Storbritannia laget et dataprogram som gjør dem kunsten etter.
En lydkilde og fire mikrofoner
En lydkilde og fire mikrofoner er alt som skal til. Lydkilden kan plasseres tilfeldig i rommet. Det samme kan mikrofonene, så lenge avstandene mellom dem er kjent.
Mikrofonene fanger opp direktelyden fra lydkilden, og de første refleksjonene eller ekkoene fra veggene.
Tidsforsinkelsene og styrken til disse lydene sier noe om formen til rommet. Slik kan rommet rekonstrueres, for første gang på en så enkel måte.
Avslører kriminelle
Forskerne har prøvd ut dataprogrammet både i et enkelt lite rom og i en mindre egnet gotisk katedral. Det fungerte overraskende bra begge steder, ifølge fagartikkelen i Proceedings of The National Academy of Sciences.
I framtida kan de fire veggene erstattes av en person som går rundt i rommet, for eksempel med en mobiltelefon.
En annen spennende måte å bruke metoden på er å fjerne skjemmende akustikk fra lydopptak. En modell av opptaksrommet kan vise hvordan ekko fra veggene har påvirket opptaket. Denne modellen kan så å si kjøres i revers.
Askepotts sko
Annonse
For å klare å utvikle metoden, måtte forskerne finne svar på et grunnleggende spørsmål: Kan det ikke tenkes at en og samme akustikk kan forklares med flere mulige fasonger på rommet? Er svaret entydig?
Forskerne brukte flere matematiske metoder og noen praktiske, mer statistiske tilnærminger for å svare nei på spørsmålet.
En av metodene sammenligner de med skoen av glass som avslørte Askepott. Det var bare en fot som passet til skoen. Det er bare ett rom som passer til akustikken.