Sånn kan pentakvarken tenkes å se ut - en helt sammensmelta kobling av fem kvarker. (FOTO: CERN)

– Et grunnleggende viktig funn

Etter en to år lang oppgraderingsperiode har Large Hadron Collider funnet en ny partikkeltype – pentakvarken.

Large Hadron Collider

• LHC, er den nye store akseleratoren ved CERN, Sveits. Maskinen gjør det mulig å studere elementærpartiklenes minste byggesteiner, som f.eks. kvarker og gluoner, ved større partikkel-energier enn man hittil har kunnet produsere i et laboratorium.
  • Akseleratoren er bygd i den samme 27 km lange tunnellen som for det tidligereLEP-prosjektet. I akseleratorringen vil partikkelstrålene gå i to atskilte baner med motsatt retning. I ringen er det planlagt kollisjonssteder der de to strålene bringes på kollisjonskurs med hverandre. På disse kollisjonsstedene er det bygd detektoroppstillinger som kalles ALICE, ATLAS og CMS. Proton-proton-kollisjonene vil først og fremst studeres i de to store, generelleeksperimentene ATLAS ("A Toroid Lhc ApparatuS") og CMS ("Compact MuonSolenoid"). Ved ALICE-detektoren studeres kollisjoner mellom tunge ioner . (ALICE står for "A Large Ion Collider Experiment".) Ved dette eksperimentet studerer en kvark-gluon-plasma.
  • Protonene i strålene som skal kollidere er planlagt å ha en kollisjonsenergi på tilsammen 14 TeV, omtrent 14000 ganger protonets hvileenergi. For å få til dette består ringen av 1000 stk. 13m lange superledende avbøyningsmagneter. Viklingene i magnetene er kjølt ned til en temperatur på 1.8 K, slik at de er superledende. Fordi det da ikke utvikles varme, kan man sende store strømstyrker i spolene, og et magnetfelt på hele 8.65 Tesla kan oppnås.
  • Målet med LHC var å finne nye partikler eller fenomen som hittil ikke er oppdaget. Ved ATLAS og CMS var fokus å få klarhet i eksistensen av Higgspartikkelen og mulige hittil hypotetiske partikler. Ved ALICE var fokus åpåvise og å studere kvark–gluon-plasma, noe nom ble påvist våren 2011. Sommeren 2012 annonserte CERN at en hadde data som var konsisten med eksistensen av Higgspartikkelen.
  • I tillegg til de tre nevnte eksperimentene er det installert noen mindre, mer spesialiserte eksperimenter som f.eks eksperimentet LHCb, der en skal studere desintegrasjoner av B-meson. I slike eksperimenter venter en å se effekter som brytersymmetrien mellom materie og antimaterie ,- også kalt CP-symmetri.
  • LHC var bygd ferdig i 2008, og den første strålen gikk gjennom systemet 10. september samme år. I dagene før åpningen ble maskinen mye omtalt i media som ``Dommedagsmaskin'' fordi det fantes spekulasjonerom at maskinen kunne produsere "svarte hull"som kunne sluke hele jordkloden.
  • Norske fysikere deltar aktivt i ALICE og ATLAS.

(Kilde: Store norske leksikon)

For ganske nøyaktig tre år siden fant partikkelakseleratoren LHC Higgs-bosonet - en partikkel forskere hadde lett etter siden 60-tallet.

Siden da har LHC gjennomgått en oppgradering som har dobla energikapasiteten, og etter to år ute av drift ble verdens største maskin skrudd på igjen tidligere i år.

Nå har eksperimentet LHCb funnet det forskerne tror er en pentakvark - en annen partikkel som har gjemt seg for vitenskapen i nesten femti år.

– Nytt og stilig

– Hvis naturen er bygget av bittesmå legoklosser, så er pentakvarker en ny måte å sette sammen klossene på, forklarer fysiker Bjørn Hallvard Samset til NRK.no.

Atomkjerner er satt sammen av protoner og nøytroner, som igjen er satt sammen av tre kvarker hver. I tillegg kjenner vi til partikler som er satt sammen av én kvark og én antikvark.