Lundtrupial flyr fortest om våren på vei nordover til hekkeplassene i det østlige USA. Kanskje fordi den føler seg ønsket; fuglen, som på engelsk heter baltimore oriole, er nemlig utnevnt til «nasjonalfugl» i Maryland og har fått baseballaget Baltimore Orioles oppkalt etter seg. (Foto: Kyle Horton)

Trekkfugler flyr fortere om våren

De holder også støere kurs på veien mot nord.

Hva er hjem for en trekkfugl? Er det rede, egg og unger i nord eller varme og døsige dager uten forpliktelser i Syden?

Om det ikke er hjemlengsel, så er det i hvert fall noe som får dem til å flytte seg fortere nordover om våren.

– De fuglene som først når fram til hekkeplassene, kan velge de beste territoriene og den beste partneren, har fugleforsker Cecilia Nilsson tidligere sagt til NRK.

På en måte er de litt som oss. På vei til en ferie på Kanariøyene klager vi ikke altfor mye over en forsinkelse på flyplassen. Vi kan bare slappe av i baren med et paraplypyntet glass mens vi venter. På vei hjem tre uker senere, derimot, vil vi komme fram så raskt som mulig for å sette på første vaskemaskinen og kanskje lese gjennom noen e-poster for ikke å få sjokk når hverdagen møter oss på jobben dagen etter.

Både Nilsson, som forsker ved Lunds universitet i Sverige, og andre forskere har tidligere vist at hastigheten er høyere for fugler som flyr nordover om våren enn når de samme flyr sørover om høsten.

Fuglene tar også færre og kortere pauser på vei til hekkeplassen.

Radarkontroll

En ny studie fra USA bekrefter Nilssons funn. Basert på observasjoner fra radarer som egentlig skal følge med på været, kunne forskerne følge fuglenes ferd i begge retninger.

– Mange studier av trekkfugler har sett på noen få individer, kanskje noen hundre, men med radar kan vi nå dokumentere hvordan millioner av individer oppfører seg, sier Kyle Horton fra Universitetet i Oklahoma i en pressemelding.

Ifølge Store norske leksikon er hastigheten hos spurvefugler på 30–50 km/t, mens andefugler og vadefugler kan holde 50–80 km/t. Gjennomsnittet for alle observasjonene i den amerikanske studien var 53 km/t om våren, målt på bakkenivå. Sørover på høsten var snittet 38 km/t.

Medvind kan forklare en del av forskjellen, men langt fra alt, ifølge Horton og kollegaene.

– Denne studien bekrefter våre tidligere resultater, sier Cecilia Nilsson i en e-post til forskning.no.

– Det vil si at fugler flytter fortere om våre enn om høsten. Dessuten at de driver mindre med vinden om våren; de har bedre kontroll på flyretningen.

Nilsson synes det er spennende at en helt annen metode kommer fram til samme konklusjon.

– Våre feltstudier er gjort i Sverige, så det er interessant å få bekreftet at dette er et generelt mønster som også forekommer i Nord-Amerika, sier hun til forskning.no.

Stø kurs

Radarbildene fra Nord-Amerika viser tydelig at fuglene bruker mer krefter på å holde stø kurs om våren. Ruta de flyr, ligger betydelig nærmere en rett linje på vei nordover til redebygging og familieforpliktelser.

Det kan nesten virke som om trekkfuglene legger inn noen barbesøk på vei sørover om høsten. Ikke bare flyr de saktere og tar lengre og flere pauser, de vingler også mer på vingene.

Lavere fart gjør at kursen lettere blir påvirket av eventuell sidevind, noe forskerne påpeker at det er mer av om høsten.

Det er også mulig at både fart og retning blir påvirket av at flokken har med seg førstereisfugler – de relativt nyklekkede uten erfaring med lange reiser.

Og kanskje er det litt deilig å bare chille, vel vitende om at jobben er gjort for denne gang. Endelig ferie, tuitt-tuitt.

Referanser:

Kyle G. Horton mfl: Seasonal differences in landbird migration strategies. The Auk, september 2016, doi: 10.1642/AUK-16-105.1. Sammendrag

Cecilia Nilsson mfl: Differences in Speed and Duration of Bird Migration between Spring and Autumn. The American Naturalist, juni 2013, doi: 10.1086/670335. Sammendrag

Powered by Labrador CMS