Nye gamle blomster

Plantenes familietre har fått en ny gren. Kinesiske forskere har nemlig funnet fossiler av en ny blomsterfamilie som fantes da dinosaurene levde. Disse plantene vokste trolig i vannet og kan være de første blomstene som fantes.

Den nye blomsterfamilien har fått navnet Arhcaefructaceae. Plantene ligner på dekkfrøplantene, men den nye familien er ikke noe “missing link” i planteevolusjonen. Plantene har ingen etterkommere i dag, skriver Nature science update.

I innsjøer

Fossilene består av to arter som kalles Archaefructus sinensis og Archaefructus lianogensis

Archaefructus fantes sannsynligvis i innsjøer og dammer for 125 millioner år siden. Det ser ut som plantene vokste som vannliljer og de så ut som en krysning mellom bregne og tang, de hadde verken kronblad eller begerblad.

Tynne stilker og svulmende blader

De dunkledde bladene satt på lange stilker og ble kortere mot toppen av planten. Stilken var trolig for tynn til å kunne ha holdt planten oppe, forskerne tror derfor Archaefructus var vannplanter. De svulmende bladene har gitt planten større flyteevne. Blomsten har trolig vært over vannet siden pollenet ser ut til å være best egnet til å spre seg med vind eller insekter.

Funnet er publisert i Science( 296, 899 - 904).