Møt herr Utenomjordisk Hornfjes

Hornpyntdinosaurene har fått sitt siste tilskudd på stammen. Men pass opp: navnet betyr ikke at dinosauren faktisk kom fra verdensrommet.

Slik ser en illustratør for seg at Xenoceratops foremostensis ville sett ut om du kom ansikt til ansikt med den i skogen. Formen er nok ganske riktig, mens fargene nok står for kunstnerens egen regning. (Foto: (Bilde: Julius Csotonyi))

De fleste dinosaurfans kjenner til Triceratops, men den er bare én av en hel haug arter fra samme gruppe, ceratopsia-dinosaurene.

Nå får familien sitt nyeste tilskudd – som også er blant de eldste.

Xenoceratops foremostensis er nemlig blant de aller eldste hornpyntede ceratopsiadinosaurene som hittil er beskrevet.

Navnet betyr “fremmed hornfjes” eller ”utenomjordisk hornfjes”, og referer til den utspjåka pynten dinosauren hadde i fjeset og bakhodet.

Blant de eldste av sitt slag

Xenoceratops er om lag 78 millioner år gammel, hele 15 millioner år eldre enn den mer berømte Triceratops. Dermed var den en tidlig forfar til de dekorerte dinosaurene, som oppstod i omtrent den formen for cirka 80 millioner år siden.

Romvesendinosauren var omtrent på størrelse med et nålevende nesehorn: seks meter lang og to tonn tung.

Dette er forresten ikke første gang forskere finner en løs kobling mellom verdensrommet og dinosaurer for å fange publikums oppmerksomhet:

Men det er de svære krokhornene på beinplata i bakhodet som gjør dinosauren spesiell. Foreløpig er det bare Xenoceratops av de gamle ceratopsiaene som har et såpass dekorert bakhode.

–Dette viser at selv de geologisk sett eldste ceratopsiaene hadde svære pigger og horn, sier paleontolog og hovedforfatter Michael Ryan i en pressemelding fra Canadian Museum og Nature.

– Så ser vi at pynten bare blir mer og mer variert etter hvert.

Xenoceratops hadde godt med pynt langs bakhodet. Den kan ha blitt brukt til beskyttelse, til å tiltrekke seg en partner, eller kanskje til begge deler. (Foto: (Bilde: Mark Schultz))

Skiller arter på hodepynten

De forskjellige ceratopsiaene delte seg etter hvert i to undergrupper, Chasmosaurinae og Centrosaurinae, og det ser ut til at Xenoceratops stammer fra en forløper til begge disse gruppene.

Ceratopsiadinosaurene er mange og varierte, forskjellige arter inkluderer for eksempel Triceratops, Torosaurus, Mojoceratops og Protoceratops.

Variasjonen mellom artene kan være stor, men de fleste føyer seg inn i et kontinuerlig spektrum av forskjellige størrelser og forskjellige hodepynt. Faktisk er noen av artene så like at det har oppstått uenighet blant paleontologene om de egentlig fortjener hver sine artsnavn.

Ceratopsia-dinosaurene var en ekstremt variert gruppe av fortidsreptilene, både i størrelse og utseende. Trykk på forstørrelsesglasset for å se en større versjon. (Foto: (Illustrasjon: Nobu Tamura))

Debatten går mellom splitters – paleontologer som foretrekker å gi forskjellig utseende dinosaurer forskjellige navn – og joiners, som er mer restriktive i sin navngiving og antar at to dinosaurer er den samme til det motsatte er bevist.

For eksempel har det vært foreslått at Triceratops og Torosaurs bør slås sammen til en art, der Triceratops muligens bare er ungdomsformen av Torosaurus.

Xenoceratops er foreløpig den eneste arten i sin gruppe Xenoceratopsia. Fordi den er så mye eldre enn de fleste andre ceratopsiaene, står den nok foreløpig trygt på sine helt ferske artsben.

M. J. Ryan, D. C. Evans og K. M. Shepherd (2012) A new ceratopsid from the Foremost Formation (middle Campanian) of Alberta. Canadian Journal of Earth Sciences, publisert på nett 8. november 2012