Gatelys om nettene kan påvirke det biologiske mangfoldet i byene, ifølge en studie som viser at lysene endrer teksturen på bladene slik at insektene ikke vil spise dem.

Gatelykter kan forstyrre insekters appetitt

Trær som blir lyst opp av gatelys om nettene, har nemlig ofte hardere og seigere blader som insektene ikke har lyst til å spise, ifølge studien. Den er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Plant Science.

Og når det blir færre spiselige blader å velge i, blir det også færre insekter – noe som også påvirker det lokale fuglelivet, ifølge studien.

Forskerne har i studien undersøkt rundt 5500 blader fra 180 trær i 30 ulike områder i Beijing. Resultatene viste at blader som blir belyst om nettene, ikke bare var hardere, men at de også dannet mer tannin, et stoff som beskytter bladene mot angrep av ulike slag. Jo mer lys bladene var eksponert for, desto hardere og seigere var de.

Men det trengs mer forskning på området, opplyser forskerne. De påpeker at stadig mer lys om nettene også kan gjøre insektene mer eksponert for rovdyr. Dette kan ha bidratt til nedgangen av insekter, og følgelig også deres påvirkning på bladene i området.