Forsker forsøkt utpresset

En amerikansk forsker ble i 2007 utsatt for utpressing i en anonym e-post, og to av studiene hans er nå trukket tilbake, skriver Nature.

"Forskeren Zhiwen Zhang ble i 2007 utsatt for et anonymt utpressingsforsøk av en person som hevdet han kunne påvise juks i Zhangs arbeider. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Det naturvitenskapelige tidsskriftet Nature skriver at to forskningsartikler basert på studier gjort ved laboratoriet til Peter Schultz ved Scripps Research Institute i California har blitt trukket tilbake de siste par månedene.

Nå viser det seg at en av studienes hovedforfattere ble utsatt for anonyme utpressingsforsøk og anklager om forskningsjuks allerede i 2007.

Lagde glykoproteiner

Studiene handlet om eksperimenter som hevdet å vise at forskerne hadde greid å binde sukker-relaterte aminosyrer til proteiner laget av E. Coli-bakterien.

De to studiene var publisert i tidsskriftene Science og Journal of the American Chemical Society.

"Det er ikke påvist juks i Zhangs studier, men i det ene forsøket skal han ha slurvet, og det andre greier ikke kollegene hans å repetere. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto))"

Studiene ble sett på som viktige fordi proteiner bundet med sukkerrester på denne måten, som kalles glykoproteiner, kan brukes i medisinsk behandling.

Glykoproteiner er vanlig i naturen, men er svært vanskelig å lage i laboratorier.

Truet i anonym e-post

Forskeren Zhiwen Zhang er førsteforfatter av den ene studien, og også tungt involvert i den andre.

1. mars 2007 mottok han en e-post hvor avsenderen krevde 4 000 dollar for å holde tett om at de to studiene var basert på feilaktige data og bløff.

Avsenderen ba Zhang om å sende penger til en postboks i San Diego, og truet med å informere ledelsen og administrasjonen ved Scripps om den påståtte forskningssvindelen.

Droppet etterforskning

Ifølge dokumenter som Nature har fått tilgang til, så politiet i San Diego i 2007 på om de skulle etterforske en av Zhangs kolleger ved Scripps, men valgte å la være da utpressingsforsøket ikke ble anmeldt.

Zhang selv sier han står ved arbeidet han har gjort, men den ene av studiene er trukket tilbake fordi Zhangs kollegaer ikke greide å repetere forsøkene.

Om den andre studien sier Zhangs sjef, professor Schultz, at det ble påvist slurv, men ikke svindel.

Tidsskriftet Science begrunner tilbaketrekningen av denne studien med at notatbøkene som beskriver hvordan forsøket ble gjort ikke lenger er tilgjengelige.

Mer informasjon:

Erika Check Hayden: Retracted papers linked to 2007 extortion attempt, Nature News (18 December 2009) doi:10.1038/news.2009.1152 News

Robert F. Service: A Dark Tale Behind Two Retractions, Science Vol. 326. no. 5960, pp. 1610 - 1611, December 2009