Stolte vinnere - fremtidens forskere?

En av vinnerne av Holbergprisen i skolen 2013 tror ungdom blir trigget av  forskningskonkurranser, men synes det er for tidlig å si om han vil satse på en karriere som forsker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Håvard Dingen (t.h) og Benjamin Aanes ved Bergen katedralskole vant Holbergprisen i skolen 2013. (Foto: Andreas R. Graven)

Holbergprisen i skolen 2013

1. plass, Bergen katedralskole:  «Det Bergenske Dampskibsselskap under andre verdenskrig» - Sannheten under okkupasjonstiden.

2. plass: Rosenvilde videregående skole: «De usynlige innvandrerne» - En sosiologirapport om å flytte til Norge etter å ha tilbrakt store deler av barne - og ungdomstiden i utlandet.

3. plass: Elvebakken videregående skole: «Victoria Terrasse»

Om prisen:

En nasjonal forskningskonkurranse blant elever i videregående skole. Prisen er opprettet for å rette søkelys på forskning innen samfunnsfag, humaniora, juss og teologi.

Det er fritt temavalg for forskningsprosjektene og elevene gjennomfører prosjektene i samarbeid med etablerte forskere.

De tre beste elevbidragene blir premiert med kr. 15.000, kr. 10.000 og kr. 5.000.

Kilde: Holbergprisen

 

Bergen Katedralskoles elever Håvard Dingen og Benjamin Aanes tok hjem årets pris med prosjektet Det Bergenske Dampskibsselskap under andre verdenskrig.

Hjemmeseieren var populær, og ble annonsert på et høytidelig arrangement ved Bergen katedralskole, eller Katten, onsdag formiddag.

Både årets Holbergprisvinner Bruno Lauour, kunnkapsminister Kristin Halvorsen og andre mer lokale prominente personer var til stede på skolen i Bergen sentrum.

- Mange forskertalenter

- Her er mange forskertalenter som vil bringe Norge framover i årene som kommer, sa kunnskapsministeren, før hun kunngjorde hvem som fikk første, andre og tredjeplass i konkurransen. 

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen kunngjorde de tre topplasseringene i Holbergprisen i Skolen, på en utdelingsseremoni i Bergen onsdag formiddag. (Foto: Andreas R. Graven)

Styreleder for Holbergprisen, Sigmund Grønmo, understreket at kontakten Holbergprisen i skolen skaper mellom skoleelever og universiteter og høgskoler er veldig viktig.

Han passet også på å understreke lærernes rolle.

- De er svært viktige i denne sammenhengen ved å stimulere elevenes interesse for forskning, slik at de kan stille nye spørsmål og finne svar, sa Grønmo.

Usikker på forskerkarriere

Selv synes den unge prisvinner Håvard Dingen at historie-prosjektet han har medvirket på, har vært veldig inspirerende og artig.

Hvorvidt han skal bli forsker synes han det derimot er litt for tidlig å svare på, i en alder av 18 år.

- Ungdom blir trigget av å være med på dette, prisen er veldig viktig. Man blir engasjert, lærer mye metode underveis og får god oppfølging av Holbergprisen.

Holbergprisvinner Bruno Latour deler ut vinnerdiplomer til Håvard Dingen og Benjamin Aanes, som i tillegg til heder og ære også får 15 000 kroner for seieren i Holbergprisen i skolen 2013. (Foto: Andreas R. Graven)

- Uansett om man vinner eller taper er dette en mulighet til å finne ut om man brenner for et tema, sier Dingen til forskning.no.

Historieforskning

Prosjektet til Katten-duoen setter søkelys på rollen rederiet Det Bergenske Dampskibsselskap hadde under krigen.

Etter frigjøringen i 1945 etterforsket politiet blant annet i hvilken grad sentrale personer i rederiet hadde gitt bort opplysninger og samarbeidet med nazistene.

Saken ble henlagt. De to elevene påstår i sitt forskningsprosjekt at det var galt å gjøre dette. 

Les hele prosjektet her (pdf)

Selv om historieforskning sammen med medelev Benjamin Aanes har gitt mersmak, opplyser Håvard Dingen at han har planer om å satse på realfag fra høsten av.

Ingvild Almås. (Foto: Helge Skodvin)

- Jeg har søkt meg inn på medisin, men har ennå ikke tenkt så mye på om jeg vil forske, vi får se, sier Dingen. 

Nils Klim-prisvinner: - Skaper interesse

NHH-forsker Ingvild Almås mener Holbergprisen i skolen i vesentlig grad er med på å motivere og inspirere ungdom til å bli interessert i forskning.

Økonomen er vinner av Nils Klim-prisen 2013 for forskere under 35 år.

- Jeg tror slike tiltak er veldig viktige for å få flere til å velge en karriere som forsker, sier hun til forskning.no.

- Da jeg selv gikk på videregående hadde man ikke noen slik pris. Men jeg husker jo hvor godt jeg likte å jobbe med prosjektoppgaver, det inspirerte meg masse, sier Almås.

Hun synes det er viktig at forskere selv oftere tar steget ut av sine arbeidssteder og besøker skoler, eller setter i gang prosjekter som involverer elever.

- På NHH har vi hatt flere prosjekter der elever har vært involvert som deltakere, og vi håper og tror de har fått et bedre innblikk i hva forskning faktisk er.

Les mer:

Holbergprisen i skolen

Powered by Labrador CMS