- Et digitalt kulturgap

Den digitale studenthverdagen har kommet for fullt. Likevel har mange akademikere motforestillinger mot å legge ut forelesningene sine på nettet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Atle Løkken leder NettOp-avdelingen ved Universitetet i Stavanger. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

om iTunes U

iTunesU er verdens største samling av fritt tilgjengelige, digitale læremidler.

Mange av verdens fremste universiteter publiserer filmer av forelesninger og lignende på iTunesU. Blant dem er Stanford, MIT, Oxford og Cambridge.

Universitetet i Stavanger og NTNU var de første norske læreinstitusjonene til å bruke denne plattformen, og de er fremdeles de eneste norske institusjonene som har sin egen iTunes U-side.

Med iTunes U kan studenter laste ned og abonnere på forelesninger som audiovisuelle filer til pc-ene, mp3-spillerne eller telefonene sine. 

Studentene som startet høyere utdanning høsten 2010, var de første til å gjennomføre hele videregående skole med pålegg om å bruke bærbar datamaskin, og forventningene om utdanningsinstitusjonenes tilstedeværelse på nett har skutt i taket.

Men de eneste norske institusjonene som har sin egen side på iTunes U, verdens største samling av fritt tilgjengelige digitale læremidler, er Universitetet i Stavanger og NTNU.

- Studentene puster digitalt

Atle Løkken leder NettOp, som er avdelingen for nettbaserte læremidler ved Universitetet i Stavanger. Han forteller om en kraftig kulturell omveltning det siste året.

- Vi får nå inn en generasjon studenter som er på en helt annen planet kulturelt. De er digitale, puster digitalt, forventer å være online alltid og at ting fungerer sømløst.

- Det er helt klart at vi må ha en tjeneste som henvender seg til disse studentene, hvis ikke går de et annet sted. 

Løkken sier det er vanskelig for flere av fagfolkene ved universitetet å innse at det er oppstått et kulturgap mellom dem og de nye studentene.

UiS har så langt lagt ut mellom 250 og 300 filer på iTunes U, for det meste hele forelesningsserier fra det nettstøttede sykepleierstudiet.

Fra de ble lagt ut i september 2009 og frem til årsskiftet 2010/2011 ble de lastet ned over 50 000 ganger.

Men den primære målgruppen for innholdet består bare av de 50 studentene som går på den nettbaserte sykepleierlinjen.

- Her ser vi et stort markedsføringspotensial, og vi vet også at andre sykepleierutdanninger bruker materialet vårt.

- Opp til foreleserne

NTNU, som sammen med UiS er den eneste norske utdanningsinstitusjonen som bruker iTunes U aktivt, passerte 100 000 nedlastinger gjennom tjenesten rett før jul i år.

NTNU har nå 547 videoer liggende på iTunes U og 104 på YouTube. På YouTube har de over 220 000 visninger.  

Jan Erik Kaarø, nestleder for NTNU Info, sier antallet nedlastinger viser at nettforelesningene fyller et behov, og at de mest populære videoene tydelig viser at studentene er ute etter støtte til den ordinære undervisningen.

-  Den mest populære videoen på iTunes U handler om elektrostatikk, som er en del av fysikkstudiet. Vi har også lagt ut en del populærvitenskapelige videoer som blir populære, men de mest populære er foreløpig fagrelaterte.

- Studentene spurte om det

Samtidig som UiS begynte å legge ut sykepleierforelesninger, innførte de også automatiske opptak av andre forelesninger.

Behovet kom da det største auditoriet ikke lenger var stort nok for alle førsteårsstudentene på teknisk-naturvitenskapelig fakultet som skulle gjennom grunnleggende matematikk, fysikk, kjemi og forkurs i ingeniørstudier.

Løsningen ble å montere et videokamera i salen og overføre forelesningene til et annet auditorium. De nye studentene la  merke til det tekniske systemet, og begynte å spørre foreleserne sine om materialet ikke også kunne legges ut på nettet.

"Overingeniør Arne Thomas Lund Nilsen har ansvaret for at de automatiske opptakene av forelesningene ved Universitetet i Stavanger går som de skal. (Foto: Bjørnar Kjensli)"

Disse forelesningene er foreløpig bare tilgjengelig for innloggede UiS-studenter, og fra slutten av august 2010 og frem til årsskiftet hadde de rundt 600 studentene sett på opptak av de fire fagene over 26 000 ganger.

- Vi tenkte at dette måtte ha en effekt. Det er for tidlig å måle resultater, men jeg spurte han som driver matematikkfaget om hans inntrykk etter eksamen i 2010, og han sa at andelen A’er og B’er hadde gått rett i taket.

Men nettforlesningene hadde ingen effekt på andelen studenter som stryker.

- Det kan godt være at de som stryker har lite utbytte av forelesninger uansett og har ulike lærestiler. Det vi har gjort er å forsterke forelesningene ved å gjøre dem mer tilgjengelige, men dette må vi se mer på over tid.

Forelesernes frykt

Selv om de nettbaserte løsningene så langt kan vise til gode resultater, forteller Løkken om mange motforestillinger blant forelesere.

- Først og fremst er det en frykt for et ukjent fenomen. Noen mener de blir mindre spontane og at de mister dialogmuligheten med studentene. Andre er redde for å få dokumentert det de sier.

- Noen forelesere mener også at deres materiale er så verdifullt at de ikke vil risikere at noen skal misbruke det. Foreleserne har kanskje tenkt til å skrive en bok en gang, og da vil de ikke at ideene deres allerede skal ligge fritt på nettet.

Men Løkken mener disse argumentene ikke henger på greip.

- Foreleserne våre har et formidlingsansvar, og det vi driver med kan være et kraftig virkemiddel for å komme ut i verden.

- Forskerne har også formelle publiseringskrav, men hvor mange er det egentlig som leser de publiserte studiene? I verste fall kanskje bare et par-tre stykker, mens en forelesning på YouTube eller iTunes U kan bli sett av 20 000 mennesker i løpet av få dager.

Kaarø forteller at også NTNU opplever motforestillinger fra forelesere, og derfor er det der helt opp til foreleserne selv om de vil legge ut forelesningene sine på nett.

- Vi velger de som er mest ivrige og engasjerte, og bruker dem som gode eksempler for resten av organisasjonen, avslutter han.

Powered by Labrador CMS