Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Ungdom som velger realfaglig utdanning er ettertraktet, og begeistringen var stor blant de som besøkte de 30 standene rundt om i Realfagsbygget på Gløshaugen i Trondheim.
Første til tredje-års videregående elever var invitert, og 20 prosent flere deltok sammenliknet med i fjor.
På programmet sto det blant annet at alle kan snakke, men vet du hvordan vi lager lyd? Publikum kunne videre se hyperspektral-kamera med projektor, eller fuktige splash og store røykringer, alkoholdamp-raketter og kunstig intelligens med robotstyring.
Ingrid Cecelia Elvatun (16) fra Drammen videregående tok styring på en gul miniubåt elevene kunne prøve. Den hadde kamera, og bildene fra bassenget ble vist på veggen.
- Ganske vanskelig men morsomt. Man må konsentrere seg for å få den til å gå dit man vil. Det morsomste jeg ellers rakk å prøve var en stress-test, som er beregnet på barn med psykiske vansker. Det gikk på hvordan man takler stress, og hvordan man klarer å roe seg ned, sier hun fornøyd.
- Jeg har blitt mer interessert i realfag og fått muligheten til å se hvordan mye foregår denne kvelden, men klassen skal på flere turer for å lære mer om realfag - og jeg litt usikker på hva jeg vil velge. Jeg må nok finne mer ut av hva som interesserer meg, sier Elvatun.
Fullt auditorium
Martin Ystenes sto for ”Knallforelesning - med fare for professorens liv”, der alle setene raskt ble fylt av forventingsfulle ungdommer. Knallgass, tørr is, flytende nitrogen og vesker som skiftet farge ”av seg selv” vakte jubel og latter.
Johanne Mehren (16) var blant publikum, og er klar for å velge realfaglig.
- Fordi det er det jeg liker å gjøre, og det synes jeg at jeg er god i. Realfag åpner mange dører for å studere videre, og man trenger folk med realkompetanse i arbeidsmarkedet. Det blir rett og slett enklere å finne seg jobb, har jeg innsett mer etter denne kvelden.
Fattbart?
Bjørn Winther Solemslie er vitenskaplig assistent og berettet om virkemåten til vannturbiner, noe ikke alle tenåringene lett kunne fatte alt om.
- Vi forklarer jo på en mest mulig forståelig måte, også om vindturbiner. For min del deltar jeg litt på grunn av at vi ønsker å rekruttere til realfag og teknologilinjene.
- Vi fokuserer på at dette er ganske artig, og sier en del om vitenskapen bak det som har gjort Norge til Norge: Vannkraften er den største og viktigste teknologiutviklingen etter krigen, fram til oljen – det er greit.
- Men elevene var også opptatt av hvordan utstyret fungerer, og vi prøver å forklare om strømmengde og vannmengde. Tallene er så store at det ikke er så lett å få en formening, sier Solemslie.
Annonse
Fult på 30 minutter
Pernille F. Langeland er kommunikasjonsrådgiver ved NTNU, og hun understreker at noen studier er mer populære enn andre. Det finnes realfaglige linjer som gjerne ønsker seg flere søkere, får vi vite.
- Det virket som både forskere og besøkende koset seg rett og slett. Noe av det som gikk igjen blant besøket var at ungdommene hadde fått inspirasjon til å tenke bredere på hva de kunne velge av høyere utdanning. Det skyldes trolig det brede spekteret av aktiviteter denne kvelden.
Hun forklarer at arrangementet har blitt populært, og mer kjent – etter som så mange var ivrige med å melde seg på. På en halv time var det ikke bare fullt, men snart også en venteliste på 150 ivrige elevgrupper.
- Det var nærmest overbooket, og arrangementet kan rett og slett ikke utvides av sikkerhetsmessige årsaker. Vi kommer til å søke Forskningsrådet om støtte også til neste år, tenker jeg. Det som er spesielt er at dette er dugnadsbasis, der forskerne bruker fredagskvelden sin her.