Årets beste avhandlingssdans

Beste danseformidling av en doktoravhandling er kåret for i år. Vinneren er titanmannen, med røde underbukser og sølvkapppe.

Microstructure-Property relationships in Ti2448 components produced by Selective Laser Melting: A Love Story from Joel Miller on Vimeo.

Joel Miller fra University of Western Australia, eller titanmannen i videoen over, har laget en avhandling som handler om hvordan laser kan brukes til å lage titanlegeringer som er sterke og fleksible nok til å fungere som langvarige hofteproteser.

I videoen klarer ikke de to ulike formene for titan å vinne gunsten til beindama. Mens alfatitan rett og slett er for stiv, blir betatitan alt for raskt utmattet.

Titanmannen kombinerer de to titanfasene, og stikker av med beindama.

Det er fjerde året Dans avhandlingen-konkurransen går av stabelen, og det kom inn rekordmange bidrag denne gangen.

55 avhandlingsdanser ble sendt inn, og 16 finalister ble plukket ut av tidligere vinnere.

Finalistene ble rangert av et dommerpanel bestående av forskere, dansere og koreografer.

Stillbilder

Førstepremien i år var 1000 amerikanske dollar og en gratis reise til Belgia for å bli hedret som årets beste avhandlingsdanser 22. desember under TEDxBrussels, som samler forskere, kunstnere og næringslivsledere.

Istedenfor å faktisk filme dansen sin, tok Miller og vennene en serie med 2 200 stillbilder og konverterte dem til en såkalt stop-motion-animasjon.

Det gjorde det mulig for titanmannen å fly over bakken som en ekte superhelt.

Miller vant hovedprisen og prisen for beste fysikkdans, mens tre andre vinnere ble kåret i kategoriene biologi, kjemi og samfunsvitenskap.

Du kan se de andre vinnervideoene hos tidsskriftet Science, som arrangerer konkurransen.