Vektig grunn til daglig trim

Å bedrive temmelig intens fysisk aktivitet minst en halvtime om dagen øker sjansene for å holde vekten stabil over en 20-års periode, ifølge ny forskning.

Published

Den amerikanske studien rapporteres å være en av de første som ser på forholdet mellom aktivitet og vekt ved å undersøke mosjonsmønstre over lang tid.

Studien peker klart mot at det ikke finnes grunn til å kutte ut svette økter til fordel for langvarige sofasesjoner, hvis ambisjonen er å holde vekta.

Personer som rapporterte minst 30 minutters intens fysisk aktivitet daglig, som jogging, sykling eller svømming, hadde nemlig over dobbelt så stor sannsynlighet for å beholde en stabil kroppsmasseindeks (KMI) over 20 år. Det går frem av et presseskriv fra Northwestern University, USA.

KMI er en metode for å måle kroppsfett basert på personens høyde og vekt.

Bli mer aktive?

Forskerne gransket data fra over 2.600 deltakere i prosjektet Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) for å kunne fastslå om mosjonsmønstre preget av høy aktivitet over tid var assosiert med en stabil KMI.

Deltakerne i CARDIA, som var i alderen 18-30 år da studien i sin tid startet, er blitt fulgt i 20 år.

- Resultatene vil forhåpentlig oppmuntre unge mennesker til å bli mer aktive, og til å opprettholde en høy grad av fysisk aktivitet gjennom livet, sier førsteforfatter Arlene Hankinson i presseskrivet.

Hun er forsker og foreleser innen forebyggende helse ved Feinberg School of Medicine ved Northwestern University. Hankinson la fram resultatene sine 5. november, på American Heart Association Scientific Sessions i Orlando, Florida.