Du er ikke alene

De fleste vet at senga antagelig yrer av mikroskopiske midd. Men visste du at puta også er pakket med sopp?

Man kan miste nattesøvnen av mindre. Midt under nesa på oss, pent dekket av et rent putevar, slumrer millioner av sporer fra forskjellige sopper. Noen av dem kan gjøre oss syke eller utløse allergi og astmautbrudd.

- Disse nye funnene kan være av stor betydning for folk med allergiske lungesykdommer eller skadet immunsystem, spesielt mennesker som blir sendt hjem fra et sykehusopphold, sier Geoffrey Scott fra Fungal Research Trust, som finansierte studiet.

Liv i leiren

Det var forskere fra University of Manchester som undersøkte innholdet av sopp i puter - for første gang på 70 år. De tok for seg stoppen i 10 puter som hadde vært i bruk fra 1,5 til 20 år.

Da viste det seg at hver av putene inneholdt flere tusen soppsporer per gram, altså mer enn en million per pute. Det fantes alt fra fire til 16 ulike sopparter i hver, og den vanligste var Aspergillus fumigatus.

Aspergillus kan invadere kroppene til mennesker med svekket immunforsvar, for eksempel etter en transplantasjon. Og har soppen først funnet feste i lunger eller luftveier, kan den være temmelig vrien å bli kvitt.

I tillegg kan Aspergillus forverre astma, spesielt hos voksne som har hatt denne sykdommen lenge, sier forskerne. Dessuten kan sporene gi allergisk bihulebetennelse.

Verst med syntetiske puter

Forskerne hadde analysert både syntetiske puter og dunputer, og det så ut til at den kunstige stoppen hadde flest sporer. I tillegg til Aspergillus, fantes muggsopper fra både vin og brød, og typene som vanligvis boltrer seg på våte vegger og i krokene i dusjkabinettet.

Og ikke nok med det. Skal vi tro muggforskerne kan vi faktisk holde et helt økosystem i gang under hue.

- Vi vet at puter er bosted for husstøvmidd som spiser sopp, og én teori går ut på at soppen på sin side bruker middbæsj som hovedkilde til nitrogen og næring, i tillegg til hudflak fra mennesket, sier professor Ashley Woodcock som ledet studiet.

Ja, ja.

Da vet du i hvert fall at knaskelydene i en dunkel nattetime ikke skyldes monstre under senga.

Forskningen skal publiseres i journalen Allergy.

Allergy: hjemmeside