Fet røykegevinst uteblir

Til tross for at stadig flere stumper røyken, vil effekter av denne gledelige utviklingen langt på vei overskygges av fedmeproblemet, antyder ny studie.

Utfordringen er nettopp at økningen i overvekt og fedme i befolkningen spiser av røykeslutt-gevinstene.

- Hvis tidligere trender holder seg, antas det at nesten halve befolkningen - 45 prosent - vil kunne være fet i 2020, fortsetter førsteforfatter Susan T. Stewart, som er tilknyttet Harvard University.

- De siste 15 årene har andelen røykere i USA gått ned med 20 prosent, men samtidig har andelen med et fedmeproblem steget med 40 prosent, opplyser hun.

En “spådom” fra forskerne

Med utgangspunkt i historiske data har forskerne laget en analyse over mulig utvikling i USA i åra som kommer. Tidsperioden de opererer innenfor strekker seg fra 2005 til 2020.

En av forskernes forutsigelser for perioden er følgende: En 18-åring kan miste 0,7 år av forventet gjenværende levetid, fordi kroppsmasseindeksen i befolkningen har steget. Samtidig beregner forskerne at nær ett år med høy livskvalitet (0,9) kan falle bort.

Nå tror du kanskje at forventet gjennomsittlig levealder vil bli redusert for framtidas amerikanere. Neida, selv om positive røykeeffekter nulles ut av fedme, så skal det mer til.

Andre faktorer - saktere tempo

Forskerne bak studien mener det er mer sannsynlig at man fortsatt vil se en økning, som følge av andre faktorer enn røykeslutt - og i et saktere tempo grunnet fedmeproblemet.

- Folkehelsekampanjer for å få folk til å stumpe røyken har fungert, og en tilsvarende innsats på fedmeområdet kan hjelpe til med å snu utviklingen, mener førsteamanauensis og medforfatter Allison B. Rosen.

Samtidig iler Rosen til med å påpeke at resultatene ikke antyder at overvekt- og fedmeproblemene øker nettopp fordi folk stumper sigaretten.

Tall som tynger

Men, vekten er uansett en tyngende faktor:

- Overvekt spiller en stor rolle for forventet levetid, sier Rosen, som er hjemmehørende ved indremedisinsk institutt på University of Michigan.

Forskerne har også beregnet et scenario som forutsetter at samtlige voksne i USA ble normalvektige ikke-røykere i 2020.

Da ville forventet levetid økt med 3,7 år, og forventede år med høy livskvalitet økt med 5,1 år, ifølge University of Michigan Health System.

Forskerne bak studien er hjemmehørende ved Harvard og University of Michigan. Den er publisert i New England Journal of Medicine.

Forecasting the Effects of Obesity and Smoking on U.S. Life Expectancy; Susan T. Stewart, Ph.D., David M. Cutler, Ph.D., and Allison B. Rosen, M.D., Sc.D. Volume 361:2252-2260, December 3, 2009, Number 23, NEJM.